Bu Blogda Ara

31 Mart 2021 Çarşamba

UZLAŞTIRMACILARIN SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİMİZ

 


SORUN 1: Avukat olmayan uzlaştırmacılara Adliye girişlerinde kolaylık sağlanması

ÇÖZÜM: AÇDB koordinesinde, uzlaştırmacı kimlik kartlarımızın ivedilikle çipli hale getirilmesi veya Bakanlık tarafından iç yazışma (genelge) ile Adliye girişlerinde, Hakim/Savcı/Avukat/Adli Personele sağlanan kolaylıklar uzlaştırmacılara da sağlanmalıdır.  Bu kolaylık ile, Pandemi sürecinde ayda en az iki üç kez adliyeye gitmek durumunda kalan uzlaştırmacıların hastalığa yakanlanmasının önüne geçileceği gibi bu durum uzlaştırmacıların kurum aidiyetine de katkı sağlayacaktır.

 

SORUN 2: Uzlaştırmacı dosya ücretleri ve sarf ücretlerinin sabit bir fiyat olarak belirlenmemesi

ÇÖZÜM: Öncelikle, Uzlaştırma ücretleri belli bir aralıkta ya da savcının insiyatifinde değil, sabit bir tutarda olmalıdır.  Aynı emeği verip, farklı adliyelerde farklı ücretlendirme olması adaletsizliktir. ( uzlastırmacının emeği farklılık gösteriyorsa, edimli/edimsiz vs. Bunlardan dolayı ücretlendirmenin kriterleri belli olmalıdır.)

Uzlaştırma sarf ücretleri :  Uzlaştırma sürecinde, kimi zaman 50-60 Km uzaklıkta uzak ilçelere  gidilebiliyor ve  o gün ( bazen müzakere sürecinde birkaç kerede gidilmek durumunda kalınabiliyor), orada taraflarla geçirililebiliyor. Gidis-geliş, yemek, kimi zaman internet cafe ve çıktı alma vb kırtasiye masrafları oluyor. Özellikle Corona nedeni ile mutat araçlar yerine kendi aracı ile gidiş gelişte, takdir edilen sarf ücreti çok yetersiz kaldığı gibi uzlaştırma ücreti bile yapılan masrafları karşılayamayabiliyor.

ÇÖZÜM: Uzlaştırma ücretinin sabit bir tutar olması sağlanabilir. Bunun için her yıl başında İl Başsavcılıklarınca bir komisyon oluşturulabilir. İl merkezi ve uzak ilçelerdeki görevlendirmeler için,  yol/kırtasiye/yemek vb. Zaruri giderler için, makul bir sarf bedelinin belirlenmesi ve bu bedelin talebe gerek kalmadan uzlaştırma ücretlerine eklenmiş olarak verilmesi ve bunun da her yıl başında açıklanması, mağduriyeti giderecektir.

Uzlaştırma dosya ve sarf ücretlerinin özellikle ilçe adliyelerinde sisteme bazen 2/3 ay sonra girilmesi ve ödenmesi bu konudaki başka bir magduriyettir. Dosya ücretlerinin teslim tarihinden  1 ay sonra gibi makul bir sürede yatırılması bu sorunu giderecektir.

SORUN- 3 :  Tebligat gönderiminin Uyap- Uzlaştırmacı Sistemine Eklenmesi

NOT: (BİRÇOK İLDE  AKSAKLIKLAR OLMASINA RAĞMEN  SİSTEME EKLENDİ ÇÖZÜLDÜ)

ÇÖZÜM: Uzlaştırma dosyalarının uzak ilçelerden gelmesi,  ve taraflara ulaşılamaması, tebligat gönderimini zorunlu kılmaktadır. Tebligat gönderimi için adliyeye gidilmesine gerek kalmadan Uyap uzlaştırmacı sistemi “ EVRAKLAR” sekmesine  “Tebligat gönderimi” eklenenibilir.

Ikinci bir çözüm yolu ise ( BU YÖNTEM ANCAK GEREKLİ HUKUKİ DÜZENLEMELER YAPILDIĞI TAKDİRDE LEGALDİR, MEVCUT HALİ İLE UZLASTIRMACIYI HUKUK ÖNÜNDE ZOR DURUMDA BIRAKACAĞI GİBİ SORUSTURMA GEÇIRMESINE DE SEBEBİYET VEREBİLİR) Tarafın sistemde kayıtlı E-mail  veya GSM numarası ile bilgilendirme, Watsap, Telegram vb. Yöntemlerle tarafa ulaşılmış ise bunun yeterli olmasıdır. Nitekim artık, Watsap yazışmaları ceza hukukuna bile konu olmakta, delil kabul edilmektedir.

Bu yöntem kabul edilir ise, UZLAŞTIRMACI, tarafları, bu yöntemler ile uzlaştırma müzakerelerine çağırır. Tarafın kabul veya ret beyanı cıktı alınarak dosyaya eklenip, üst yazı ile dosya iade edilebilir. 

 Bu yöntem  ile, hem tebligat masrafından tasarruf edilir. Hem de bazen tarafın kötü niyet ile zaman kazanmasının da önüne geçilmiş olur.

SORUN-4 : Uzlaştırma raporlarının tesliminin sistem üzerinden yapılması

ÇÖZÜM: Uzlaştırma raporun fiziken büroya teslimi yerine, UYAP-UZLAŞTIRMACI sistemine, taratılarak/jpec vb yöntemlerle girilebilir. Halen mevcut sistemde dilekçe vb. veriler sistem üzerinden girilebiliyor ve bu yöntem oldukça kullanılışlı olmuştur. Uzlaştırma raporları da bu şekilde gönderilebilir.

Dosyaların kabulü ve onayı ARTIK UYAP-UZLAŞTIRMA sistemi üzerinden yapıldığından, Ayrıca UZLAŞTIRMACI GÖREVLENDİRME evrakı, rapor tesliminde artık istenmemelidir

SORUN-5: Uzlaştırma raporlarının tek nüsha Halinde Düzenlenmesi

 

ÇÖZÜM: Uzlaştırma raporları tek nüsha halinde düzenlenmeli, raporu taraflara vermek gerekirse, Uyap sisteminden bir kopyası, " aslının aynıdır " kaşesi vurularak verilmelidir. Bu düzenleme ile hem gereksiz kırtasiye yükünden bizi kurtaracak hem de taraflar sayfalarca evrakı imzalamaktan kurtulacaktır.

SORUN-6: “ UZLAŞTIRMA TEKLİF FORMU”  Evrakının adının değiştirilmesi

ÇÖZÜM:  " Uzlaştırma Teklif Formu" ibaresinin " UZLAŞTIRMA BİLGİLENDİRME FORMU" şeklinde düzenlenmesi, ilgili form taraflar açısından uzlaşmayı " kabul ediyorum" veya "kabul etmiyorum" şeklinde algılanmaktadır. Oysa teklif aşaması daha çok tarafların uzlastirma sureci hakkında bilgilendirilmesi, haklarının anlatılması, uzlaşma sağlanması ya da sağlanmaması durumunda bilgi vermekten ibarettir.

SORUN-7: İSTİNABE EVRAKININ BEKLENİLMESİ PROBLEMİ

ÇÖZÜM:
İstinabe sürecinde Farklı illerdeki, taraflar evrakları imzalandığında evraklar posta ile gönderilmesi yerine UYAP UZLAŞTIRMACI SİSTEMİNE tartılarak girilen belge kabul edilip, dosyaya eklenmelidir. Islak imzalı evrakın postadan gelmesi beklenmemesi uzlaştırma iş ve işlemlerinde zaman bakımından tasarruf sağlayacaktır.

 

SORUN-8: UZLAŞTIRMA YENİLEME EĞİTİMİNİN VERİLİŞ ŞEKLİ ONLİNE OLMALIDIR.

ÇÖZÜM: Covid-19 pandemisinin henüz bitmemiş olması ve hastalığın bulaşma/yayılma riski nedeni ile, egitimin doğrudan AÇDB tarafından veya ilgili eğitim için gerekli izinleri almış üniversitelerimiz aracılığı ile on line olarak verilmesi yerinde bir karar olacaktır.

 

SORUN-9: Uzlaştırma dosyalarından kısmi uzlaştırma/ fikri ve sınai haklar/ İcra dosyalarına ilişkin puanlama sistemin değiştirilmesi

 

ÇÖZÜM: UYAP- UZLAŞTIRMACI puanlama sisteminde “ KISMİ UZLAŞTIMA” işleminde uzlaştırmacının sarfettiği emek maalesef olumsuz uzlaştırma ile aynı puanlamaya yani 2 puan ile değerlendirilmektedir.  Söz konusu puanlamanın 1,5 olarak veya 1 olumlu uzlaştırma puanı olarak yeniden düzenlenmesi sağlanabilir.

fikri ve sınai haklar/ İcra dosyaları genellikle % 90 olumsuz sonuçlanmaktadır. Söz konusu dosyaların uzlaştırmacılar arasında haksız rekabete neden olmaması için puanlama dışı tutulması sağlanabilir.

 SORUN-10: Uzlaştırma müzakereleri safhasında  vekil/müdafi olarak yer alan   avukatın tarafı Uzlaşmama yönünde yönlendirmesi

ÇÖZÜM:Birçok uzlaştırma dosyasında  vekil veya müdafi olarak yer alan avukat, çoğunlukla tarafa uzlaşmama yönünde telkinde bulunmaktadır. Bu durum uzlaştırma olasılığını oldukça aşağı düşürmektedir/engellemektedir. Hatta dosya içerisinde avukat var ise kimi zaman taraf ile iletişime girilmesine bile mani olabilmektedir.


Avukatın taraflar arasındaki uzlaşmayı engellemesi/ mani olmasının temel nedeni, ÇIKAR UYUŞMAZLIĞIDIR.

Bilindiği üzere avukatın tek geçim kaynağı , açacağı davalardır. Şimdi hangi avukat, gelir kaynağı  olacak uzlaştırma dosyasında tarafa uzlaş diyebilir? Der ise, gelirinden olacak. Aksini iddia etmek,  hayatın  akışına uygun değildir. 

Uzlaştırma süreci içerisinde avukatın  sürecin içerisinde yer almasını engelleyecek mekanizmalar oluşturulmalıdır.


SORUN-11: Adliyelerde UZLAŞTIRMACI görüşme odalarının yetersizliği

ÇÖZÜM: İl merkez adliyeleri dışında kalan özellikle, ilçe adliyelerinde, uzlaştırma müzakerelerinin yürütülebilecegi bir oda tahsis edilememesi, uzlaştırma kurumu ve uzlaştırmacının itibarına zarar vermektedir. Dahası görüşmeye gelen taraflar, uzlastırmacının kimliği üzerinde şüpheye düşmektedir.

 Bazen uzlaştırma görüşmeleri güvenlik açısından tam donanımlı mekanlar da gerektirebilmektedir. Bu mekanların yokluğunda,UZLAŞTIRMACI  eğer bürosu yok ise, Cafe, AVM, veya tarafların ikametgahında süreci  yürütmeye çabalamaktadır.

Sorunun çözümü noktasında,   en az bir bilgisayar, printer,  yeterli sayıda sandalye ve bir masadan teşekkül bir odanın uzlaştırma müzakereleri için düzenlenmesi elzemdir. Sorunun çözümü noktasında illerde Başsavcılık  insiyatif kullanıp/talimat vererek   kamu binalarının müsait olan odaları da bu görüşmeler için ayarlanabilir ( Belediye binaları/karakol vb.)


UZLAŞTIRMACI :  SERKAN HORUZ

 serkanhoruz.blogspot.com

 

 


 

22 Mart 2021 Pazartesi

VERGİ İADESİ/UZLAŞTIRMA  SARF GİDERLERİ  NEDİR? TAKDİRİ NASIL YAPILIR?


Uzlastırmacıların ikametgahları dışında il merkezine uzak ilçelerden de uzlaştırma dosyaları gelebilmektedir. Bu durum UZLAŞTIRMACILARIN yol/yemek/kırtasiye gibi bir takım  zorunlu masraflar yapmalarına neden olmaktadır.  Peki bu zorunlu giderler ödenir mi? Ya da hangi masraflar ödenir?


■Uzlaştırmacıların özellikle ilçelerden gelen uzlaştırma dosyaları için  yol/yemek/kırtasiye vb. bir takım  masrafları olabilmektedir. Bu tür zorunlu giderler sarf giderleri olarak adlandırılır. Konu ile ilgili istem ve taleplere yönelik,

 ☆☆Uzlaştırmacı yol giderlerinin ödenmesine dair Ceza İşleri Genel Müdürlüğü yazısı şöyledir:☆☆☆



Kaynak: Uzlaştırma-2018 isimli Facebook sayfasından alıntıdır.



■  Yukarıdaki yazıya göre uzlaştırmacıların,  sarf giderlerinden  ikametgahı dışında farklı bir yerleşim yerinden/ilçeden uzlaştırma dosyası gelmesi halinde,  il-ilçe  arası mutat ulaşım ( belediye otobusu/dolmus/metro vs) gideri sarf gideri olarak talep edilmesi durumunda verilmektedir.


UZLAŞTIRMACI masraf ( sarf) dilekçe örneği



■ Uzlaştırmacılar kendi araçları ile gitseler bile mutat ulaşım gideri verilir. Ulaşım gideri dışındaki sarf gider tutar takdiri tamamen savcınızın insiyatifindedir.

■Uzlaştırmacı tarafından zorunlu yol giderleri dahil olmak üzere yapılan masraflar ilgili yıl ''Uzlaştırmacı Asgari Ücret Tarifesi'' nin 8'inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirlenen miktarın alt sınırını geçmeyecek şekilde ödenebilmesi mümkünken birçok adliye savcınız ya hiç ödeme yapmamakta veya, sadece belediye, halk otobüsü  vs. Mutad araç bilet parasını vermektedir.

☆●☆●☆ÖNERİ☆●☆●☆

 ●♤●Öncelikle, uzlaştırma ücretleri ve bu konu özelinde sarf giderleri belli bir aralıkta ya da savcının insiyatifinde  değil, sabit bir tutarda olmalıdır.  Aynı emeği verip, farklı adliyelerde farklı ücretlendirme,  adaletsizliktir. ( uzlastırmacının emeği farklılık gösteriyorsa, edimli/edimsiz vs. Bunlardan dolayı ücretlendirmenin kriterleri belli olmalıdır). Oysa özellikle uzak ilçelerden gelen dosya ücretleri  il merkezine göre  % 25 artırımlı belirlenebilir. 


●♤● Uzlaştırma sürecinde, uzak ilçelere  gidiliyor ve  o gün, oralarda taraflarla geçirililebiliyor. Gidis-geliş,  yemek, bazen internet cafe ve çıktı alma vb kırtasiye masrafları oluyor. Dosyanızı teslim ettiğinizde bir bakıyorsunuz ki, en alt tarifeden, ve hiçbir masrafınız karşılanmıyor. Üstelik kaç ay sonra ücretin yatacağı da belli değil. Cebinizden harcama yapıyorsunuz.

Tamam, Uzlaştırma gönül işidir. Fakat bu mağduriyet niye yaşatılıyor? Aramızda maddi imkanı olan var, olamayan var. Ve hiçbir geliri olmayan işsiz uzlaştırmacılar da var.

Tüm bunların dikkate alınarak: Uzlaştırma ücretinin sabit bir tutar olması, her yıl başında İl Başsavcılıklarınca  o ildeki  ilçelere gidiliyorsa, yol/kirtasiye/yemek vb. Zaruri giderler için, makul bir sarf bedelinin belirlenmesi ve bu bedelin talebe gerek kalmadan uzlaştırma ücretlerine eklenmiş olarak verilmesi ve bunun da her yıl başında açıklanması mağduriyeti giderecektir.

■ 2022 Yılı itibari ile UZLAŞTIRMACI ücretlerinde vergi istisnası var mıdır?



Konu ile ilgili TEMMUZ 2022 VERGİ DAİRESİ GÖRÜŞÜ: Serbest meslek ve emeklilerin vergi indiriminden yararlanacağı yönündedir:


















Öncelikle, Memur vb ücretli çalışanlar bu istisna söz konusu değil, fakat herhangi bir geliri olmayanlar icin aşağıdaki limitler dahilinde bir vergi istisnası söz konusu





Ombudsman kararı






NOT: UZLASTIRMA SÜRECI İCERİSİNDE KARSILAŞTIĞINIZ PROBLEMLERİ AŞAĞIDAKİ E-MAİL adresinden bakanlığa ulastırabilirsiniz

ab100894@adalet.gov.tr

HAZIRLAYAN: SERKAN HORUZ 


16 Mart 2021 Salı

UZLAŞTIRMA SÜRECİ TERİMLERİ/ TARAFLARIN SIFATLARI:

 


■TARAF:  Hukuki anlamda dosyaya konu olaya karışan, şikayet eden ve şikayet edilen tüm kimseler/herkes anlamına gelmektedir.

■ ŞÜPHELİ: Kolluk ( Karakol)  ve savcılık evresinde,  suç şüphesi ( suçu işlediği iddia olunan)  altındaki kişilere denir.

■ SANIK: Kovuşturma ( mahkeme) evresinde suç işlediği iddia olunan/yargılanan kimsedir.


●☆● DİKKAT●☆●  " ŞÜPHELİ"  sıfatı soruşturma evresinde , " SANIK" sıfatının ise kovuşturma evresine ait  hukuki terimler olduğuna dikkat ediniz.

■ MÜŞTEKİ: Herhangi bir suçtan dolayı zarar gören, şikayette bulunan gerçek ve tüzel kişidir.

■ KATILAN: Müşteki, yargılama aşamasında davaya katılmak istediğini beyan ederse müdahil (katılan) sıfatını alır.

■ MÜŞTEKİ ŞÜPHELİ: Soruşturma  aşamasında hem suç isnadı ( suç işledigi iddia olunan) altında olup hem de suçun mağduru sıfatıyla şikayetçi olan kişidir.

☆☆ Aynı kişi, yargılama aşamasında mahkemede davaya müdahil olmazsa “müşteki sanık”, davaya müdahil olursa “müdahil (katılan) sanık” sıfatıyla anılır.


■ MÜŞTEKİ SANIK:  Kovuşturma/Mahkeme aşamasında, hakkında suç işlediği iddia olunan/herhangi bir suç dolayısı ile mahkeme karşısına çıkarılan  tarafın kendisinin de, karşı taraf aleyhinde şikayetçi olduğu durumda kullanılan sıfattır.

☆☆☆ Suçun hem mağduru hem de şüphelisi veya sanığı olan kişi, şikayetçi olmazsa soruşturmada “mağdur şüpheli”,  Kovusturma/mahkemede  “mağdur sanık” sıfatı

■  SANIK MÜDAFİ: Ceza davasında sanığın savunmasını üstlenen/yapan avukattır.

■ Vekil: Suçtan zarar görenin avukatlığını üstlenen/yapan avukattır.

■ KANUNİ TEMSİLCİ: Temsil ettiği gerçek/tüzel kişinin şahsında doğan maddi ve şekli ödevlerin yerine getirilmesinden kanun gereği sorumlu tutulan fiil ehliyetine sahip kişidir.

☆☆☆Uzlaştırma dosyalarında 18 ( On Sekiz) yaşından gün almamış taraflar  (SSÇ)/Kısıtlı/hükümlü yerine hukuki işlemleri yürüten temsil eden kimseler olarak karşımıza çıkar.

UZLAŞTIRMACI SERKAN HORUZ 

11 Mart 2021 Perşembe

UZLAŞTIRMA SÜRECİNİN HUKUKİ SONUÇLARI

 


■Uzlaşma sağlanması ya da sağlanmaması durumunda, tarafların hangi hukuki sonuçlar ile karşı karşıya kalabileceği konusunda taraflar tam ve eksiksiz olarak bilgilendirilmelidir.


■ SORUŞTURMA EVRESİ: Uzlaşma sağlanmış ve edim yerine getirilmiş ise; ( CMUY: m.20)

☆Şüpheli hakkında, kovuşturmaya yer olmadığına dair karar verilir.

☆ Şüphelinin adli sicil kaydına suç işlenmez.

☆ Uzlaşma sağlanmaz ve edim yerine getirilmez ise, kamu davası açılır.

■KOVUŞTURMA ( MAHKEME)  EVRESİ: Uzlaşma sağlanmış ve edim yerine getirilmiş ise;

☆ Sanık hakkında "DÜŞME" kararı verilir.

☆ Sanığın, adli sicil kaydına suç işlenmez.

☆ Uzlaşma sağlanmaz ise, yargılamaya devam olunur.

■Soruşturma konusu suç nedeni ile ilgili olarak, uzlaşma sağlanması durumunda;

☆ TAZMİNAT DAVASI AÇILAMAZ.

☆ AÇILMIŞ OLAN DAVADAN FERAGAT EDİLMİŞ SAYILIR.

●♤●DİKKAT●♤●UZLAŞTIRMACI, teklif formunun imzalanması aşamasında tarafları,  uzlaşmanın hukuki sonuçları hakkında bilgilendirmelidir. Bilgilendirdigine dair ifadeleri, uzlaştırma raporunda belirtmelidir. Buna ilişkin görsel/örnek şablon aşağıdadır.




■ Uzlaştırma müzakereleri sırasında yapılan açıklamalar, herhangi bir soruşturma ve kovuşturma dosyasında delil olarak kullanılamaz. Uzlastırmaci tanık olarak dinlenilemez.

■Edim yerine getirilmez ise, uzlaştırma raporu/belgesi, 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu 38. maddesinde yazılı ilam mahiyetine haiz belgelerden sayılır. 

ALINTIDIR





HAZIRLAYAN: SERKAN HORUZ 

4 Mart 2021 Perşembe

UZLASTIRMA İŞLEMLERİNDE SÜRE/EKSÜRE TALEP DİLEKÇESİ

Uzlaştırma dosyası kaç gün içinde tamamlanır? Ek süre var mıdır?  Uzlastırmacının yaptığı hangi usul hataları uzlastırma sürecini uzatır? 




■ Uzlaştırma dosyası  "UYAP UZLAŞTIRMACI" portalı üzerinden,   tevzi edildiğinde, uzlaştırmacı  SMS VE E-MAİL ile bilgilendirilir.

■ UZLAŞTIRMACI, tevzi edilen dosyayı 24 saat  içerisinde onaylamak durumundadır. Bu süre geçirilirse,  dosya ret edilmiş olarak kabul edilir.  Ve UZLAŞTIRMACI puanına  2 ( iki) puan olarak  ilave yapılır.

■ Uzlaştırma dosyalarınızı mesai bitiminde onaylamanız tavsiye olunur. Çünkü mevcut süreniz onaylama yaptığınız saat dikkate alınır.

■UZLAŞTIRMACI, UYAP-UZLAŞTIRMACI  sisteminde dosyayı kabul ettikten sonra 30 gün içerisinde uzlaştırma işlemlerini tamamlayıp teslim etmesi gerekir.




■Belirtilen süre içerisinde , uzlaştırma işlemleri tamamlanmaz ise, durumu açıklayan  bir dilekçe ile uzlastırmacı portalı üzerinden başvurulması durumunda 20 gün ve yine süreç uzar ise ikinci kez 20 gün daha ilave süre daha Cumhuriyet savcısının onayı ile verilebilir.




■Toplam da uzlaştırma süresi 30+20+20 olmak üzere maximum 70 gündür. Uzlastırmacının 30 günlük ilk süresi dolmadan ek süre talep edebilir. Bu talep toplamda 70 günlük sürede bir hak kaybına sebebiyet vermez.

●☆●DİKKAT●☆● YARGI KARARI●☆□

UZLAŞTIRMACI tarafından teslim alınan dosyanın zamanında teslim edilmemesi, savunmasının alınmasına hatta sicilden çıkarılmasına sebebiyet verebilir.


ZAMANINDA TESLİM EDİLMEYEN DOSYA SAVUNMA İSTENMESİ 


☆■☆■DİKKAT☆■☆

Uzlaştırma sürecinde zaman problemi çoğunlukla, uzlaştırmacının usul hatasından kaynaklandığı gözlemlenmiştir: Uzlaştırma sürecinde teklif formları imzalanmadan ,müzakere aşamasına geçilmesi ve bu süreçte yaşanan olumsuzluk, tarafların evrakları ( teklif formu da dahil) imzadan imtina ( imzalamak istememesi) etmesine neden olabilmektedir.

Bu durumda teklif formu imzalanmadığı için UZLAŞTIRMACI tebligat  çekmek ve tebligatın büroya mazbatasının dönmesini beklemek durumunda kalabilmektedir.

UZLASTIRMACI SERKAN HORUZ  

26 Şubat 2021 Cuma

UZLAŞTIRMA MÜZAKERELERİNDE STRATEJİ-1-

TEKLİF FORMUNUN DOLDURULMASI AŞAMASI


■  Uyap-Uzlaştırmacı sisteminde dosya tarafınıza tevzi edildiğinde, sistemde kayıtlı numaranıza SMS mesajı gelir, aynı şekilde e-mailiniz ile de bilgilendirilirsiniz.

☆●DİKKAT●☆  Bazen GSM operatörlerinden kaynaklı bazende uyap sisteminden kaynaklı bu bilgilendirmeler gelemeyebilir. Bu nedenle en az 24 saatte bir sisteme girip " GELEN DOSYALAR" kısmına bakınız


■ Sistemden dosyayı kabul ettiğinizde, tarafların GSM bilgilerinin  verilip verildiğine veya aktif olup olmadığına bakınız. Kimi zaman    sistemde tarafın aktif GSM'i olmasa bile,  sistemde "Evraklar " sekmesinde okumanız için verilen evraklarda GSM numarası olabilir veya tanık ifadeleri vb. Kimselerden de tarafın iletişim bilgilerine ulaşabilirsiniz.

■ Tarafın SSÇ  ( Suça Sürüklenen Çocuk) hükümlü ( Ceza evinde olan kimse) vb. Durumunda olup vasisi ( kanuni temsilci) var mı diye kontrol ediniz. Zira böyle bir durum varsa süreci vâsi ile yürütmeniz gerekecektir.

■ Tarafların, iletişim bilgilerine ulaştı iseniz, öncelikle telefon açmayınız. WATSAP, SMS, TELEGRAM vb. Sosyal iletişim araçlarına mesai saatleri içerinde aşağıdaki mesajı gönderip,  tarafın sizi aramasını bekleyiniz.


■ Makul bir süre bekledikten ve tarafın mesajı okuduğundan emin olduktan sonra taraf sizi aramaz ise, siz tarafı arayınız,  Cumhuriyet Başsavcılığı  tarafından görevlendirildiginizi, tarafa haklarını ve uzlaştırma süreci ile ilgili bilgi vereceğinizi belirterek , tarafa yüz yüze görüşmek için randevu veriniz.

■☆☆☆ DİKKAT☆☆☆■

1- Mesaj göndermeden telefon açmayınız, taraflar, bilinmedik bir numara olduğundan telefonu açmamakta ya da sizi dolandırıcı  vs  kişi sanabilmektedir.

2- Telefonda tarafı,  sadece görüşmeye davet edin. Telefondaki bu ilk görüşmede asla müzakere sürecine başlamayın. Taraflar bütün  evrakları aynı anda imzalayacağını  ya da doğrudan uzlaşmak istemediğini ifade edip,telefonu bir daha açmayabiliyorlar. Bu durumda UZLAŞTIRMACI TEKLİF formunu imzalamadığı için, tebligat göndermek durumunda kalınabiliyor.

3- Kimi zamanda, taraflar uzlaşmış aralarındaki husumet bitmiş olabiliyor. Böyle bir durumu taraflar belirtmiş ise veya siz sezdi iseniz 
, teklif formlarını ve olumlu uzlaşma raporunu,  görüşme öncesinde hazırlayıp imzaya açabilirsiniz





Bundan sonraki bölümde müzakere aşaması ve hazırlıkları konu edinilecektir.


22 Şubat 2021 Pazartesi

YURT DIŞINDA OLAN TARAF İLE UZLAŞTIRMA SÜRECİ

 

Uzlaştırma taraflarından biri veya birkaçı yurt dışında ve/ veya ikametgahı yurt dışında ise uzlaştırma süreci nasıl yürütülür? 



■Uzlaştırma dosyasında taraf kendisinin yurt dışında olduğunu beyan etmiş ise,  kural olarak uzlaştırma işlemleri yürütülmez ve dosya iade edilir.

■Taraf, uzlaştırma dosyasında,  ikametgâhını yurt dışı olarak belirtmiş ise, uzlaştırmacı üst yazı ile dosyasını iade edebilir.

YURT DIŞI ÜST YAZI ÖRNEKLERİ


2022/.... Uzlaştırma numaralı dosyada 19/10/2022 tarihinde uzlaştırmacı olarak görevlendirildim. Dosya içeriğini incelemem sonucunda Müşteki .......... ........ Mah .......Sok No:. Çağlayan Beldesi  Erzincan adresinde ikamet ettiği ancak Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmasına rağmen gönderme kararında ve Mernis kayıtlarında  .................../Hollanda’da ikamet ettiği anlaşılmış olup sistemde kayıtlı telefon numaralarından kendisine ulaşılamamıştır.

              5271 Sayılı CMK’nun 253/ 6 ve CMUY 31/7 maddesi, “ Resmi mercilere beyan edilmiş olup da soruşturma dosyasında yer alan adreste bulunamayan veya yurt dışında olma ya da bir nedenle mağdura, suçtan zarar görene, şüpheliye veya bunların kanuni temsilcilerine ulaşılamaması halinde, uzlaşma yoluna gidilmeksizin soruşturma sonuçlandırılır.” Hükmü gereğince uzlaştırma süreci sonlandırılmış olup dosya içeriği ekte sunulmuştur.




Örnek yargı kararları 


https://www.uzlasmabilinci.com/yurtdisinda-ikamet-edenlerin-uzlastirma-islmeleri/


İSTİSNA

■Yurt dışında olduğunu  bildiren şahıs, dosyasında ikametgahını yurt içinde belirtmiş ise, tarafın yurt içindeki adresine tebligat gönderilmelidir.

■Özellikle yalan/ aldatma amaçlı, yurt dışında olduğunu beyan etme olasılığına karşı, uzlaştırmacı kendisi açısından ileride sakıncalı bir durum olmaması için, tarafın  uzlaştırma dosyası incelenmelidir.

■Tarafın dosya da ikametgahı yurt içi ise adresine tebligat göndermelidir.

■Bu durumda uzlaştırmacının  sorumluluğu  ortadan kalkacaktır.

■Tarafın dosyasında beyan ettiği adres yurt dışı ise, uzlaştırmacının  herhangi bir sorumluluğu  yoktur. Üst yazısında tarafın ikametgâhının yurt dışı olduğu belirtilerek dosyasını iade edebilir.

Bu durumda  savci uzlaştırma usulü uygulanmadan davasını açar.

■Taraf yurt dışında olmakla birlikte, tarafı yurt içinde temsilen bir avukatı  var ise, uzlaştırma süreci avukat ile de yürütülebilir. Böyle bir durumda, savcınız ile görüşme de bulunularak süreç planlanabilir.

■ İkiden fazla taraflı dosyalarda,  müşteki veya müşteriler, Türkiye' de ve şüphelilerden biri yurt dışında ise, süreci Türkiye'deki taraflarla yürütebilir kısmî uzlaşma raporu hazırlayabilirsiniz

https://serkanhoruz.blogspot.com/2021/01/kismi-uzlasma.html


UZLAŞTIRMACI -SERKAN HORUZ 

serkanhoruz.blogspot.com


19 Şubat 2021 Cuma

UZLAŞMA DOSYALARINDA GİZLİLİK KARARI


Kimi uzlaşma dosyalarında, tarafın güvenlik nedeni ile iletişim bilgilerinin gizli tutulması kararı verilmiş ve buna uzlaştırmacının da riayet etmesi istenmiş olabilir ve/veya taraflardan biri de bunu sizden istemiş olabilir.




■Öncelikle dosyanızda böyle bir karar var olup olmadığını inceleyiniz.

■Gizlilik kararı var ise, teklif formu taraflara ayrı ayrı imzalatıldığından ilk aşamada sorun yoktur.

■Müzakere sürecinde ise, taraf iletişim bilgilerini asla diğer tarafla paylaşmayın, taraflar yüz yüze görüşmek isterler ise, adliye uzlaştırma büroları,  karakol  vb. güvenlikli bölgeleri tercih edin.

■Müzakere aşamasında taraflardan herhangi biri, uyap üzerindeki bilgileri göstermenizi talep edebilir. Bu bilgiler taraflara kesinlikle verilmemelidir. 

■ Uzlaştırma raporu, UZLAŞTIRMACI tarafından büroya  bizzat teslim edilmeli, uzlaştırma raporu bilgileri 3. Kişilerle paylasilmamalidir






☆☆☆DİKKAT☆☆☆☆Uzlaşma raporununun imza aşamasında ise, iletişim bilgilerini boş bırakarak, tarafların imzasından sonra büroya teslim ettiğinizde, iletişim bilgilerini, elle tükenmez kalemle doldurup verebilirsiniz.




■Taraflara  ( kendilerine ait) teklif formunun bir örneği verilebilir. Fakat uzlaştırma raporunu vermenize gerek yoktur. Taraflar raporun imzalı bir örneğini  talep ederse, uzlaştırma bürosuna yönlendiriniz

■Son olarak rapor aşamasında, savcınızdan gizlilik kararı ile ilgili olarak nasıl bir yol izleyebileceginizi belirleyebilirsiniz. Buradaki kritik nokta, gizlilik kararı olan bilgilerin uzlaştırmacı vasıtası ile verilmemesidir. Siz dosyayı teslim ettikten sonra sorumlulugunuzda ortadan kalkar. Bundan sonrası uzlastırma bürosunun sorumluluğundadır

■Bazen taraf, karşı tarafa kasten zarar vermek için,  iletişim bilgilerilerine ulaşmak isteyebilir. Ve sizin aracılığınız ile de amacına ulaşabilir. Bu nedenle, dosyayı iyice incelemeden, nasıl bir strateji/yol izleyeceğinizi belirlemeden/ planlamadan hareket etmeyin.

☆☆▪DİKKAT☆☆▪ UZLAŞTIRMACI aracılığı ile gizli kalması gereken bilgiler bir şekilde karşı tarafa ulaştırılmış ise, bu durum soruşturma geçirmenize, sicilden çıkarılmanıza  vehakkınızda dava açılmasına bile sebebiyet verebilir.

DANIŞTAY’a GÖRE UYUŞMAZLIKTA “GİZLİLİK İLKESİ” AKSİ YÖNDE 
                       YAPILAN ANLAŞMA İLE KALDIRILAMAZ

Danıştay, İstanbul Barosunca Uzlaşma yönetmeliğinin bazı maddelerinin 5271 sayılı Kanunu’nuna aykırılığı yönünde açmış olduğu dava ile ilgili olarak 22.06.2022 tarihinde esastan hüküm oluşturdu.

-Davanın kısmen kabul kısmen reddine verilen uyuşmazlıkta, yönetmeliğin “Uzlaştırma müzakerelerinin gizliliği”ni düzenleyen 32/2. maddesi olan: “Aksi kararlaştırılmamışsa, taraflar, müdafi ve vekiller de birinci fıkrada belirtilen gizlilik kuralına uymakla yükümlüdür.” hükümde yer alan “Aksi kararlaştırılmamışsa…” ibaresinin iptaline karar verilmiştir.
İptal gerekçesi şöyledir:

“5271 sayılı Kanun'un 253. maddesi, 13. fıkrası ve 20. fıkralarında kurala bağlanan uzlaştırma müzakerelerinin gizliliği kuralı, davaya konu Yönetmelik maddesinin 1. fıkrasıyla, hem uzlaştırmacıları, hem de tarafları, müdafi ve vekilleri kapsayacak şekilde düzenlenmiştir. Bu haliyle tarafların, müdafi ve vekillerin de uzlaştırma müzakerelerinin gizliliğine ilişkin kurala uyma yükümlülükleri bulunmaktadır.
Öte yandan, 5271 sayılı Kanun'un anılan hükümleri incelendiğinde, uzlaştırma müzakerelerinin gizliliği kuralının istisnasını içeren bir hükme yer verilmemesine rağmen, Yönetmelik maddesinin 2. fıkrasında yer verilen dava konusu "aksi kararlaştırılmamışsa" ibaresiyle tarafların, müdafinin ve vekillerin uzlaştırma müzakerelerinin gizliliği kuralına uyma yükümlülüklerine istisna getirebileceklerinin kurala bağlandığı, bu durumun ise Kanun'da öngörülmeyen ve Kanun'da belirtilen düzenleme yapma yetkisini aşar nitelikte olduğu sonucuna varılmaktadır.

Ayrıca, dava konusu "aksi kararlaştırılmamışsa" ibaresiyle uzlaştırma müzakerelerinin gizliliği kuralına uyma yükümlülüğü taraflar, müdafi ve vekillerin iradesine bırakılmış ise de, gizliliğin istisnasını oluşturacak hal ve şartların belirlenmesine ve uygulanmasına yönelik sınırların açık ve net bir şekilde gösterilmediği, dolayısıyla anılan düzenlemenin hukuki belirlilik kuralına da uygun olmadığı sonucuna varılmıştır.
Bu haliyle davaya konu düzenlemede üst hukuk normlarına ve hukuki belirlilik ilkesine uygunluk görülmemektedir.”

Demek ki, CMUY m.32/2 ‘de geçen “Aksi kararlaştırılmamışsa…” ibaresi kaldırılacak ve bundan böyle, taraflar, müdafi ve vekiller de birinci fıkrada belirtilen gizlilik kuralına uymakla yükümlü olma durumlarını aralarında yapacakları bir anlaşmayla ortadan kaldıramazlar.
Kaynak: Hukuki Haber



UZLAŞTIRMACI SERKAN HORUZ

16 Şubat 2021 Salı

TEKLİF FORMU VE DOLDURULMASI

 UZLAŞTIRMA TEKLİF  FORMU VE DOLDURULMASI ( USUL HATALARI/ÖNERİ VE TAVSİYELER)


Uzlaştırma teklif formu nasıl doldurulur? Nelere dikkat edilir? Uzlaştırmacıların soruşturma geçirmelerine hatta sicilden çıkarılmalarına sebep olan usul hataları nelerdir? Çözüm  ve tavsiyeler ile birlikte yazımızda:




Uzlaştırma dosyası, UYAP UZLAŞTIRMACI sistemi üzerinden tarafınıza tevzi olunduğunda  ilk yapmanız gereken teklif formunun doldurulmalıdır.





Uzlaştırmacı teklif formu  5 Kısımdan oluşur:




■ A ( BİRİNCİ KISIM)

●Öncelikle Uzlaştırma teklif formu hangi adliyeden tarafınıza tevzi olundu ise , ".......CUMHURİYET BAŞSAVCILIĞI " şeklinde başlık atılarak başlanır. Yukarıdaki şablonda " İZMİR" olarak gösterilmiştir.

●Uzlaştırma dosyasında hangi suçu uzlaştırmanız isteniyorsa ( UZLAŞTIRMACI GÖREVLENDİRME EVRAKI ÜZERİNDE YAZAN SUÇ/SUÇLAR) ilgili suçu A bölümündeki kısma yazınız




Uzlaştırma teklif formu düzenlenirken , UZLAŞTIRMACI görevlendirme evrakında taraflar arasında hangi suçlar düzenlenmiş ise eksiksiz/hatasız olarak yazılmalıdır






☆▪☆ DİKKAT☆▪☆ Çok enderde olsa bazen  " UZLAŞTIRMA BÜROSUNA GÖNDERME" evrakı ile " UZLAŞTIRMACI GÖREVLENDİRME" evrakındaki suçlar farklı olabilir. Bu durumda  " uzlastırme bürosuna gonderme kararını esas alın ve uzlaştırma bürosu/savcınız ile iletişime geçiniz.

● Uzlaştırma teklif tarihi kısmı: Uzlaştırma teklif tarihi  ile  dosya tarafının evrakı imzalayacağı tarih arasında maximum  7( Yedi ) gün olabilir.  Bu süre ihlâli,  UZLAŞTIRMA İPTAL NEDENİDİR.

●Uzlaştırma teklif formunun UZLAŞTIRMACI adına açılan imza kısmı  uzlastırmacı tarafından mutlaka imzalanmalıdır. İMZALANMAMASI İPTAL NEDENİDİR.

■ B ( İKİNCİ KISIM)

● Uzlaştırma teklifi yapılan tarafın hukuki vasfının işaretlendiği kısımdır.

☆▪☆DİKKAT☆▪☆ " UZLAŞTIRMACI GÖREVLENDİRME EVRAKI" nda tarafın sıfatı ne ise bu kısma o işaretlenmelidir.

● Taraf SSÇ ( Suça Sürüklenen Çocuk) , Hükümlü ( bir yıldan fazla hapis cezası almış ise) veya  Tüzel Kişilik  ( örnegin şirket vs.) olabilir. Bu durumda,  tarafın Kanuni Temsilcisi ile uzlaştırma süreci yürüteleceginden, " Kanuni temsilci" : kısmı işaretlenir.




C  ( ÜÇÜNCÜ KISIM)

● Uzlaştırma teklifi yapılacak tarafın kişisel bilgilerinin  ve iletişim adresinin doldurulacağı kısımdır.

☆▪☆ DİKKAT☆▪☆ Tarafa teklif formunu imzalatırken, taraf ile birebir yüzyüze olunmalıdır. Kimlik bilgileri  tarafın nüfus cüzdanı talep edilerek teyit edilmelidir. ( Bazen uzlaştırma evrakını imzalayacağınız kişi ile evrakı imzalayan kişiler farklı olabilir, bu tür sahtekarlıklara karşı dikkatli olunmalıdır.) Yeni tip nüfus cüzdanlarında tarafın imzası da olduğundan  karşılaştırın.

● Tarafın adresi,  uyap adresi ile çelişir ise,  ikamet ettiği  adresini esas alınız.

■ D  ( DÖRDÜNCÜ KISIM)

● Uzlaştırmanın ne olduğu,  içeriği,  tarafın hakları ve uzlaştırmanın hukuki sonuçlarının yer aldığı kısımdır.

● Bu kısım eksiksiz olarak tarafa müzakereler öncesi mutlaka en ince detayına kadar anlatılmalıdır.

☆▪☆DİKKAT☆▪☆ Bu kısmın UZLAŞTIRMACI  aracılığıyla bizzat tarafa eksiksiz olarak aktarılması gerekir. BİLGİLENDİRMENİN YAPILMAMASI, EKSİK YAPILMASI , UZLAŞTIRMA RAPORUNUN İPTAL NEDENİDİR.

● TARAF İMZASI: Uzlaştırma teklif formunun tarafın bizzat ıslak imzasının atıldığı kısımdır.


☆☆☆Uzlaştırma teklif formuna taraf yerine müdafii/vekil olarak Avukat  imza  ATAMAZ. Bozma NEDENİDİR. Ve uzlaştırmacı soruşturma geçirir. Sicilden bile çıkarılabilir. Örnek yargı kararı aşağıdadır. 







☆▪☆ DİKKAT☆▪☆  İmza tarihi,  Teklif formu A kısmından sonraki  saat/tarih olmalıdır. ( Bu süreler arası, 7 ( Yedi)günü  geçemez. Süre ihlali UZLAŞTIRMA RAPOR İPTAL NEDENİDİR.

 AÇDB'NA ÖNERİ:

1-  "UZLAŞTIRMA TEKLİF FORMU"  evrak isminin "TARAF BİLGİLENDİRME FORMU" olarak düzelmesi gerekir. Çünkü uzlaştırma tarafları bu evrakı imzalamanın uzlaştırmayı kabul veya ret olarak algılamaktadırlar. Oysa bu evrak , uzlaştırma müzakereleri öncesi tarafın kimlik ve iletişim bilgileri ile uzlaştırmacının  taraf ile birebir iletişime geçtiği, haklarını anlattığının ispatıdır sadece.

2- UZLAŞTIRMACILARA  ÖNERİ:

UZLAŞTIRMACILARIN bu saffata yaptığı en büyük usul hatası, tarafa teklif formunu imzalatmadan, müzakere aşamasına geçmeleridir. Müzakere süreci tıkandığında taraflar hiçbir evrakı imzalamaz ise, uzlaştırmacı hem süresi azaldığı için stres yaşamakta hem de teklif formlarını imzalatmak için taraflara tebligat çekmek durumunda kalabilmektedir, hatta bu usul hatası uzlaştırmacının sicilden çıkarılmasına, soruşturma geçirmesine bile neden olabilmektedir..

Kaynak: uzlastırma 2018 facebook sayfası, https://www.facebook.com/238698833177318/posts/1529049850808870/

UZLAŞTIRMACI : SERKAN HORUZ
serkanhoruz.blogspot.com



14 Şubat 2021 Pazar

UZLAŞTIRMACI SINAVINA HAZIRLIK: STRATEJİ & KAYNAK SEÇİMİ

UZLAŞTIRMACI SINAVINA HAZIRLIK: STRATEJİ & KAYNAK SEÇİMİ

Uzlaştırmacı-2021 sınavı,  9 Mayıs tarihinde  yapılacaktır. Eğitim almış 50 bine yakın uzlaştırmacı adayının sınava gireceği tahmin edilmektedir.


Türkiye genelinde sadece 5000 uzlaştırmacı alınacak olup, söz konusu adaylar aldıkları puana göre her ilde açık bulunan kontenjan dahilinde yerleştirmesi yapılacaktır.

Sınava girecek ve alınacak uzlaştırmacı sayısı dikkate alındığında rekabetin oldukça yüksek olacağı bir sınav UZLAŞTIRMACI adaylarını beklemektedir. Özellikle İZMİR/ANKARA/İSTANBUL gibi büyükşehirlerde UZLAŞTIRMACILARIN  atanmak için 90 puan ve üzerinde puana gereksinim duyacakları öngörülmektedir.

SINAVA NASIL ÇALIŞILMALI?

■ Öncelikle  uzlaştırma  sürecine ilişkin CMK basta olmak üzere uzlastırma yönetmeliği çok iyi çalışılmalı ve özümsenmelidir. İlgili yönetmelik zaman içerisinde güncelleme geçirmiştir. Yönetmeliğe ve son yapılan değişikliklere aşağıdaki linkten erişebilirsiniz

UZLAŞTIRMACI SINAVINA YÖNELİK YENİ KİTABA ( 2021 BASIM) AŞAĞIDAKİ LINKE GİREREK TEMİN EDEBİLİRSİNİZ





Yönetmelikler:


Sınav temel kavramlara ilişkin doğrudan tanım soruları yanında, uzlaştırma örnekleri ve uygulamaya yönelik yeni nesil sorular da gelebilir. Bu nedenle ne kadar fazla soru çeşidi görür ve çözerseniz, o kadar başarılı olacağınızı düşünüyorum.

Bu bağlamda; Uzlaşmacıların çalışacakları kaynaklar ve soru bankaları oldukça önemlidir

SINAVA ÇALIŞIRKEN HANGİ KAYNAKLARI VE LİNKLERI TAKİP ETMELİYİM:


■Sınava hazırlanırken temel kaynağınız; ilki 2019 senesinde çıkarılan ve 2021 yeni basımına asagidaki linkten erisebileceginiz ALTERNATİF ÇÖZÜMLER DAİRE BAŞKANLIĞININ ( AÇDB) eğitim kitabı olmalıdır.

AÇDB'NIN  2021 UZLAŞTIRMACI SINAVINA YÖNELİK EĞİTİM KİTABINI AŞAĞIDAKİ LİNKE GİRİP TEMİN EDEBİLİRSİNİZ 

TELEGRAM GRUBUMUZDA  2018 YILI BAKANLIK EĞITIM KİTABI PDF OLARAK PAYLASILMAKTADIR:






BAKANLIĞIN YENİ BASIMI OLAN KİTABINDAKİ DEĞİŞİKLİKLER:

2.Kitapta ki değişiklik.. 

7188 sayılı kanun ile..

1.TCK 155/2 uzlaştırma kapsamına alındı. 

2.TCK 117/1-119/1.c uzlaştırma kapsamına alındı. 

3.TCK 165 büyük ler içinde uzlaştırma kapsamına alındı.


AÇDB'nın kitabı sınava hazırlanırken birincil kaynağımız olmalıdır. Bakanlığın  diğer yayın ve duyuruları için aşağıdaki  linki ve uzlaştırmacılar için faydalı diğer linklere doğrudan erişim imkanı veren blog sayfası aşağıdadır:



■Sınava hazırlanırken ikincil kaynağınız, konu anlatımlı, örnek soru çözümlü kitaplar olmalıdır. Bu bağlamda tarafıma ulaştırılan ve inceleme imkânı bulduğum kitaplardan birkaçı aşağıdadır ( inceleyebildiğim, tarafıma gönderilen başka kaynaklar geldikçe bu sayfada yer verecegim):

1- Bu alanda birinci kitap tavsiyem, "100 Soruda Uzlaştırma " kitabıdır. Yazarların  Akademik kimlikleri, 1500'den fazla uzlaştırma müzakereleri sonucunda elde ettikleri izlenim, deneyim ve bilgi birikimi ile yoğrularak hazırlanan kitaba
birçok kitap satış sitesi üzerinden alabilirsiniz. Kitabın son güncel hali mart-2020 olarak satışa sunulmuştur.


2- İkinci tavsiye kitabımız, Avukat/Uzlaştırmacı, Ayhan ÇAKMAK tarafından, hazırlanan "600 SORUDA UZLAŞTIRMACI SINAVINA HAZIRLIK ve SORU BANKASI" kitaptır. 

Konu Başlıkları

200 Soru – Cevaplı ve Şemalı Anlatım

100 Soruluk Açıklamalı Modüler Testler

100 Soruluk Uzlaştırma Süreci ve Mevzuatla İlgili Modüler Testler

100 Soruluk İletişim ve Müzakere Teknikleriyle İlgili Modüler Testler,formlardan oluşmakdır.



3- Son olarak tavsiye kitabımız ise, uzlaştırmacı ve eğitim uzmanı Abdülkadir ANAÇ tarafından hazırlanan "UZLAŞTIRMACI  SINAVI" Hazırlık/Soru Bankası ve Yenileme eğitimi kitabıdır. Konu anlatımlı, bol soru çözümlü uzlaştırma sonrası içinde kullanabileceğiniz bir kaynaktır.


Uzlastırmacı egitimine yönelik alternatif çalışma yöntemlerinden birisi de ;

Uzlaştırma On-line  eğitimlerdir. Bu alanda ise, Avukat/Uzlaştırmacı/Arabulucu  İhsan Burak KAYNAR'a ait HARMONİ AKADEMI'yi tavsiye ederim.



☆☆UZLAŞTIRMACI BİLGİ VE BELGE PAYLAŞIM SAYFASI


13 Şubat 2021 Cumartesi

UZLAŞTIRMACI GELİRİ

 UZLAŞTIRMACI GELİRİ 



Uzlaştırmacının  aylık kazancı  bulunduğu yerleşim yerine ve uzlaştırma performansına göre farklılık gösterir. Bir uzlaştırmacının aylık alabileceği maximum dosya sayısı 5 ( beş)tir.

2021 YILI UZLAŞTIRMACI ÜCRET TARİFESİ



Uzlaştırmacıya verilecek dosya adetindeki temel kriterlerden ilki, başarı performansı iken diğeri hiç kuşkusuz  kayıtlı olduğu adliyenin yargı çevresindeki toplam aktif UZLAŞTIRMACI sayısıdır. ( bulunduğunuz ilde  uzlastırmacı  sayısı az ise daha fazla dosya alma şansınız olur. Bu bağlamda  nüfus sayısı bakımından küçük iller özelllikle doğu illeri uzlaştırmacıları avantajlıdır.

Örneğin İzmir ve birçok büyükşehir için aylık dosya sayısı 2 ( iki) veya bazen 3 (üç)  arasındadır.  2021 yılı itibari ile  aşağıdaki linkte ayrıntıları verilen, dosya içeriğindeki taraf sayısına göre ücretlendirme yapılır.

https://serkanhoruz.blogspot.com/2021/01/2021-yili-uzlastirmaci-asgari-ucret.html?m=1

Ücretlendirmeler sabit olmayıp belir bir fiyat aralığında savcının takdirindedir. Aşağıda İzmir Adliyesi için belirlenen ücret tarifesini inceleyebilirsiniz

https://www.facebook.com/groups/2336639499888753/permalink/2944090842476946/

Ücretler, brüt tutarlar olup, % 15 civarında vergi  kesildikten sonra net tutarlar, uzlaştırmacının hesabına yatar. Ücretler düzenli aralıklarla değil bazen 3/4 ( üç/dört) ayı bulabilen süreler sonunda yatar. Uzlaştırmacı ücreti takdir edildikten sonra, UZLAŞTIRMACI UYAP, portalı üzerinden " DOSYA REDDİYATLARI" sekmesinden alacağınız tutarı görebilirsiniz.

Uzlaştırma performansınızdaki başarıya göre aylık kazancınız 1000/1500 TL arasında değişebilmektedir. ( en az aylık iki veya üç olumlu dosya teslim edilir ve  dosya tarafı 2-3 kisilik olur ise)


Kimi  savcılar, uzlaştırmacının  giderlerini ( yol/kırtasiye/yemek vs) sarf bedeli olarak verebilirken birçok savcı sarf bedellerini vermemektedir.  ( uygulamada sadece toplu ulaşım tarifesi üzerinden tek seferlik gidiş/geliş ücreti talep edilirse verilir.) Bu konuda maalesef bir uygulama birliği de yoktur.

Uzlaştırma performansınız, bilgi birikiminiz ve tecrübeniz ile doğru orantılıdır. Bu konuda maalesef uzlaştırmacı eğitimlerinde verilen 48 saatlik  eğitim yetersiz ve saha ile ( pratik) tam olarak uyuşmadığı söylenebilir.

(UZLAŞTIRMACI PUANI NASIL BELİRLENİR?)

https://serkanhoruz.blogspot.com/2021/02/uzlastirmaci-uyap-puani-nasil-hesaplanir.html

Bu konuda, uzlaştırma eğitimlerinde teorik bilgi sahibi ögretim üyelerinin degil, bizzat sahada görev alan/uzlaştırmacılık yapan deneyimli UZLAŞTIRMACILARIN pratiğe yönelik dersleri vermesi gerektiğini düşünüyorum .

Uzlaştırmacı eğitimlerinde teorik bilgi ön planda olup, uzlaştırmacı olduğunuzda pratik birçok bilgiye ve tecrübeye ihtiyaç duyulmaktadır. Bu sürecin olumlu atlatılması için  deneyimli bir uzlaştırmacının yanında staj imkanı maalesef  yoktur. Bu nedenle size yardımcı olabilecek deneyimli bir uzlaştırmacı bulmanızı tavsiye ederim.

Veya,

Uzlaştırma ile ilgili web sayfaları ve facebok sayfalarına üye olun ve takip edin


https://serkanhoruz.blogspot.com/2021/02/uzlastirmacilar-icin-faydali-linkler.html


Uzlaştırmacı olarak atandığınızda, pratiğe yönelik bir yardımcı kaynağınız yanınızda mutlaka bulunsun. ( Bu konuda bakanlığın sınava yönelik çıkaracağı kitabı mutlaka edinin)

UZLAŞTIRMACI SERKAN HORUZ

11 Şubat 2021 Perşembe

UZLAŞTIRMA SÜRECİNDE İSTİNABE YÖNTEMİ


İSTİNABE: Uzlaştırma  taraflarından biri veya birkaçı, dosyayı teslim aldığınız Uzlaştırma Bürosu Savcılığı alanı dışında ise, çoğunlukla başka bir ilde bulunuyorsa dosya teklif formu ve uzlaştırma raporunun tarafa ulaştırma yöntemlerinden biridir.


SİSTEM ÜZERİNDEN, GEREKLİ EVRAKLARI GÖNDEREBİLİRSİNİZ




Farkli bir yerleşim yerinde bulunan tarafa en yakın adliye talimat bürosuna evrakların uyap portalı üzerinden gönderilip, tarafın adliyeye giderek talimat büroya gelen evrakları, görevli memur nezaretinde imzalatılmasıdır.


Istanabe süreci başlatılmadan önce,  taraf ile irtibata geçilir. Tarafın adliye içerisinde nereye gideceği, nasıl imzalayacağı hakkında bilgi verilir. Burada belirtilmesi gereken başka bir önemli husus, karşı tarafın talimat büroya gideceği zamanı  ( 1-2 gün içinde  mümkünse ayni gün)tam ve net olarak bildirmektir.


Istinabe yöntemi ile gönderilecek  evraklar önceden imzaya hazır olacak sekilde hazırlanır. Uygulamada teklif formu ve uzlaştırma raporu aynı anda gönderilmektedir.


Istinabe bürosuna,  evrakların gönderimine ilişkin matbu bir dilekçe ile başlayan süreç,  karşı tarafın talimat büroya gelerek imzalaması ile son bulmaktadır.


Bazı savcılıklar, ıslak imzayı beklemeden,  uyap üzerinden gönderilen taralı evrakı kabul edebilmektedir. Savcı bu durumu kabul ediyorsa, ıslak imzalı evrakın posta yolu ile büronuza gelmesini beklemeyiniz.


Fakat ne yazık ki, birçok savcı dosyayı kapatmak için, istinabe sürecinde genellikle, ıslak imzalı evrakın  büroya gelmesini beklemektedir.  Bu durum ise uzlaştırmacılar arafindan istenmeyen ve süreci uzatan bir durumdur. Oysa  taralı evrakın uyap üzerinden çıktısının alınıp, dosyaya eklenmesi bir iç talimat ile bütün uzuzlaştırma bürolarına gönderilebilir. Bu pratik çözüm  uzlaştırma sürecini oldukça hızlandıracaktır. Aynı zamanda uzlaştırmacıyı risk  ve  sıkıntıya sokan kimi yöntemlerinde önüne geçecektir. ( evrakların karşı tarafa kargo/posta/e-mail ile gönderilmesi /imzalatılması gibi  illegal yöntemler vb)

https://www.facebook.com/groups/2336639499888753/permalink/2340649586154411/





EK SÜRE TALEP DİLEKÇESİ 


UZLAŞTIRMACI -SERKAN HORUZ

serkanhoruz.blogspot.com