UZLAŞTIRMACI ücretleri alt limit dikkate alındığında bir hayal kırıklığı yaratacak küçük bir oranda artırılmıştır. Sabit fiyat yerine fiyat aralığı belirlenmesi ve uygulamada birçok ilimizde savcılarımızın alt limitten ücret takdir etmesi bu konudaki mağduriyetlerin süreceği anlamını taşımaktadır. Devamla yapılan masrafların ücretlere yetersiz yansıtılması ve/ veya bazen hiç yansıtılmaması da sahadaki birçok uzlastırmacıda motivasyon kaybına neden olmaya devam edecektir.
Her ne kadar emekli ve serbest çalısanlar, vergi odemelerinden istisna tutulsa da, bu muafiyetin çalısanlara da uygulanmasi gerekir. Nitekim, Çalışan maaşlarından asgari ücrete kadar damga vergisi /gelir vergisi muafiyetinin uzlaştırmacı ücretlerine de uygulanması bu konudaki magduriyeti giderecektir.
Umarım, İl ve ilçelerdeki uzlastırma bürosu savcılarımız, UZLAŞTIRMACI ASGARİ ÜCRET tarifesindeki fiyat aralığında yüksek bir rakam belirleme yönünde takdir yetkilerini kullanırlar ve herkesi memnun edecek bir ücret ortaya çıkar.
Bu konuda geçmiş dönemlerde İzmir Adliyesi uzlaştırmacıları mağdur etmeyerek ve diğer illerimize de örnek teşkil edecek oranlar belirlemişti. Umarım 2024 YILI içinde İzmir Adliyesi Uzlaştırma ücretleri üst sınıra yakın rakamlar yayımlar
7. Ve 9. Maddeler dikkate alındığında, uzlaştırma raporunun tamamlandığı tarih, yürürlükte olan yönetmelik dikkate alınır. Idaresi var. Bu durumda yönetmelik 1 Ocak 2024 tarihi itibari ile yeni tarifenin geçerli olacağı anlaşılıyor.
SİSTEME GİRİŞ YAPTIĞINIZ YERDEN SINAV BÖLÜMÜ OLUŞTURULARAK AKTİFLENECEKTİR.
■ ŞİDDET İLE MÜCADELE FORMATÖRLÜĞÜ SINAV SÜRESİ/İÇERİĞİ
☆SINAV ÇOKTAN SEÇMELİ OLARAK YAPILACAKTIR.
☆ SINAVDA 40 SORU BULUNMAKTADIR.
☆ SINAV SÜRESİ 50 DAKİKADIR. BELİRLENEN SAAT DİLİMLERİ İÇERİSİNDE ( 2 SAAT İÇERİSİNDE) GİRİŞ YAPARAK SINAVINIZI TAMAMLAYABİLİRSİNİZ.
☆HER SORUYU BİR KERE GÖREBİLİRSİNİZ, SORUYU İŞARETLEDİKTEN . HER SORU İŞARETLENDİKTEN SONRA DİĞER SORU GÖRÜNECEKTİR.
☆SINAVDA BAĞIL NOT GEÇME SİSTEMİ KULLANILACAKTIR.
☆SONUÇLAR BAŞARILI VE BAŞARISIZ ŞEKLİNDE İLAN EDİLECEKTİR.
50 PUAN ÜZERİ ALANLAR BAŞARILI SAYILACAKTIR.
■NOT:TÜM KURSİYERLERİMİZİN SERİFİKALARINI ALIRKEN AD VE SOYADLARINDA YANLIŞLIK OLMAMASI İÇİN SİSTEMLERİNDEKİ PROFİL KISMININ PROFİL DÜZENLE SEKMESİNDEN AD VE SOYADLARINDA YANLIŞLIK VEYA EKSİKLİK VARSA İKİSİNİ DE BÜYÜK HARF OLARAK DÜZELTMELERİ ÖNEMLE RİCA OLUNUR.
■ Şiddet Önleme Formatörlüğü sertifika programı, esas itibari ile, kamu kurum ve kuruluşlarının idareci pozisyonunda bulunanlar ile üniversitelerin akademik kadrolarına yönelik olarak planlanmıştır.
■ Kurum ve kuruluşlar içerisinde şiddetin önlemesi konusunda egitsel çalışmaların yürürütülmesi ve koordinasyonunun bu konuda profesyonel eğitim almış akretide kimselerce yerine getirilmesini amaçlanır.
■ Her ne kadar, idari ve akademik kadro, söz konusu faaliyetler ile koordinasyondan sorumlu ve görevli olsa da insan kaynakları ihtiyacı olduğunda bu konuda eğitimli akretide Formatörler /uUzlaştırmacılar avukat/arabuluculardan da sözleşmeli ve/veya ücret mükabilinde faydalanılacağına ilişkin ibareler proje içerisinde yer almaktadır.
■ Şiddet Önleme Formatörlüğü 1. Grup kayıtları 18 Temmuz itibari ile Son bulmak ile birlikte eğitimlerin devam edeceği öngörülmektedir.
On Birinci Kalkınma Planı, İnsan Hakları Eylem Planı ve Cumhurbaşkanlığı 2021/9 Genelgesi ekseninde “İnsan Hakları; Şiddetle Sivil Mücadele ve Sosyal Arabuluculuk” sertifika programları Adalet Bakanlığı, Şiddetle Mücadele Vakfı ve Atatürk Üniversitesi iş birliği ile yürütülmektedir.
4 SOSYAL RİSKLER VE ÖNLEYİCİ SOSYAL POLİTİKALAR (16 Kredi) (Eser: Doç. Dr. Hasan Hüseyin TALAN)
5 ŞİDDETLE SİVİL MÜCADELEDE DİNİ-AHLAKİ DEĞERLER (16 Kredi) (Doç. Dr. Bayramali NAZİROĞLU - Doç. Dr. Haci Yusuf ACUNER)
■Şiddet Önleme Formatörlüğü Sertifika Programı” açık öğretim usullerine göre gerçekleştirilecektir; katılımcılar gönderilecek ders kitapları eksenli hazırlık yaparak online sınavlara alınacaklardır. Projede, bütün faaliyetler boyutunda ülke düzeyinde dört binden fazla akademisyen ve arabulucu avukat görev alacaktır.
■Şiddet Önleme Formatörlüğü” programını başaranlara, “Şiddet Önleme Förmatörü” sertifikası/yetki belgesi verilir. Sosyal Arabulucu Sertifikası ile birlikte iki programı başarı ile bitirenlere veya “Aile Danışmanlığı Sertifikası” sahibi olup da iki programdan birisini bitirenlere “İnsan Hakları Danışmanı” sertifikası verilecektir.
Sertifika başarı tescil belgeleri Vakıf, Üniversite ve bazı sertifikalar için ilgili Bakanlık onaylı olacak; başarı belgeli kişiler, ilgili prosedürlerin yerine gelmesine bağlı olarak akredite edileceklerdir.
■BİREYSEL KAZANIMLAR
-●●Sosyal Arabuluculuk Sertifika Programını başarı ile tamamlayanlar, proje ekseninde (Adalet Bakanlığı HEGEM Vakfı iş birliği protokolü 5/C Maddesi bağlamında) geliştirilecek “Sertifika Akreditasyon Sistemi” normlarına göre kayıtlı sosyal arabulucu olma hakkı kazanacak; Vakıf ve proje paydaşı kuruluşların sosyal
projelerinde öncelikli olarak yer alacaklardır.
- ●●Programdan 2022 yılında sosyal arabuluculuk sertifikası alanlar, HEGEM Vakfı SOSYAL ARABULUCULUK AKADEMİSİ kurucu üyesi sayılacak; kurucu üyeler, Akademinin iller/kurumlar teşkilatlanmalarında ya da
ilgili faaliyetlerinde roller üstlenmede öncelikli olacaklardır.
- ▪▪Arabuluculuk uygulamaları yönünden Türkiye Cumhuriyeti, tarafı bulunduğu Avrupa Birliği normlarını ülkemizde hayata geçirdikçe elde dilen “sosyal arabuluculuk” yeterlilik sertifikasıyla katılımcılar ek statü sahibi olacaklar; Avrupa Birliği-Avrupa Konseyi kriterlerine göre iş yapma hakkı elde edeceklerdir.
- ■■Sosyal Arabuluculuk programını bitirenler, kişisel gelişim ve mesleki güçlenme, aile ve topluluk ilişkileri ve sosyal yaşantıları yönünden bağlamında kazanımlar elde edeceklerdir.
B- TOPLUMSAL YARAR
a) Tüm illerde, çok sayıda "SOSYAL ARABULUCU” eğitimli saha aktörleri bulunacak,
b) Kurumlarda, çatışma ve bağlı olarak ortaya çıkan idari ve adli soruşturma yükleri azalacak,
c) Bütün toplum kesimlerinde "İnsan Hakları Bilinci" daha ileri düzeyde fazla güçlendirilmiş olacak,
d) Şiddet ve suçla mücadelede acil ihtiyaçlara uygun yeni sosyal hizmet yapıları ortaya çıkacak,
e) Saha aktörlerinin katkısıyla kurumlar bazında, önleyici rehberlik, koruyucu hukuk, onarıcı
adalet hizmet yapılarının iş görme gücü arttırılabilecek,
f) Yeni işe alımlarda, ücretli/sözleşmeli görevlendirmelerde “İnsan Hakları ve Sosyal Arabuluculuk” alanında belgesi bulunan elemanlara öncelik verilmesi fikri güç kazanacak,
■ Sosyal Arabulucuk ilk sınavı 2 TEMMUZ 2022 tarihinde yapıldı. Sınavda, en az 50 ve üzeri puan alan adaylar BASARILI KABUL EDILECEK. Ve " SOSYAL ARABULUCULUK SERTİFİKASI" almaya hak kazanacaklardır. Basarısız olanlar veya sınava giremeyenler ise 10 Eylül 2022 tarihinde bir kez daha sınava girebileceklerdir.
■ Proğrama katılan her iki sınavda da başarısız olan adaylara ise " KATILIM BELGESİ" verilecektir.
SOSYAL ARABULUCULUK BELGESİNİ ALMAYI HAKEDEN KATILIMCILARIN BELGELERİ NE ZAMAN VERİLECEK?
YEMİN TÖRENİ; ADALET BAKANLIĞI, M.E.B,ÜNİVERSİTELER, VAKIF VE TÜM PAYDAŞ KURUMLARIN KATILIMI İLE ANKARADA YAPILACAKTIR.
■ Programa katılmayanlar için yemin belgesi düzenlenip imzalandıktan sonra HEGEM vakfına e-e-posta gönderilecektir.
Yemin belgesinin yayımlanacağı muhtemel web sayfası
■ Sosyal Arabulucu programına katılıp başarılı olan adaylardan, " Sosyal Arabulucu Akretide Komisyonu" tarafından başarıları onaylananlar " AKRETİDE SOSYAL ARABULUCU" olacaklar. Yine Sınava giren ve başarılı olan
UZLAŞTIRMACILAR/HUKUKÇULAR/ LİSANS ÜSTÜ EĞİTİMİ OLAN adaylar. Komisyon onayı ile Akretide sosyal arabulucu olacaklardır.
■ Yukardaki iki programı başarı ile bitirenlere veya Aile danışmanı olup, sadece bir programı bitirenlere " İnsan Hakları Danışmanı" sertifikası verilir.
KAZANIMLAR/BELGE NE İŞE YARAYACAK?
■Akretide Sosyal arabulucular, Sertifika Akretitasyon Sistemine kayıtlı olacaklardır ( HEGEM VAKFI/ADALET BAKANLIĞI protokolüne göre)
■ Vakıf ve Proje paydaşlı olan Kamu kurumları/Üniversiteler, Ticaret odaları, sanayi odaları gibi arabulucu talebi olabilecek özel/kamu kurum ve kuruluşlarında talebe göre görev alabilecek/görevlendirilebilecektir.
■ 2022 yılında Sosyal Arabulucu Sertifikası alanlar HEGEM Vakfının kurucu üyesi kabul edilecektir. Kurucu üyeler, Akademinin ve kamu kurum ve teşkilatlarının oluşturulmasında rol alabilecek ve öncelikli olacaklardır.
■Sosyal arabulucu sertifika sahipleri, Türkiye"nin taraf olduğu Avrupa Birliği/Avrupa Konseyi kriterlerine göre iş yapma hakkı elde edecektir.
■Kamu ve özel sektör kurumlardaki akretide sosyal arabulucular , kurumlarındaki muhtemel çatışma/idari/adli soruşturmalarda ( makeme öncesi görev alabileceklerdir./gorevlendirilebilecektir.)
■Kurumsal ve Ülke düzeyindeki yeni işe alımlarda ücretli/ sözleşmeli sertifika sahipleri öncelikli olacaktır.
■SOSYAL ARABULUCULUK YEMİN TÖRENİ PROGRAMI
Adalet Bakanlığı, HEGEM Vakfı ortaklığı ve paydaş 25 Devlet Üniversitesi ile başlatılan “İnsan Hakları ve Şiddetle Sivil Mücadele Bilincini Güçlendirici Saha Aktörleri Yetiştirilmesi Projesi” sertifika programları süreci pilot iller düzeyinde devam etmektedir.
Bu bağlamda başlatılan “Sosyal Arabuluculuk” ve “Şiddet Önleme Formatörlüğü” sertifika programları 22 Ekim 2022 tarihinde yapılacak son sınavla tamamlanmış olacaktır.
Böylece, sınavların tamamlanmasını müteakip 11 Kasım 2022 tarihinde Bakan katılımlı “SOSYAL ARABULUCULUK YEMİN TÖRENİ” Ankara Hakimevi salonunda yapılacaktır.
Yemin töreninde bizzat yer alacak olanlar, ilgili sitelerde örneği paylaşılacak olan “Sosyal Arabuluculuk Yemin Törenine Katılım İçin Başvuru Formunu” doldurarak s.arabuluculuk.a@gmail.com adresine 15 Ekim 2022 tarihine kadar gönderecekler.
Yemin törenine katılım başvurusu kabul edilenlere 25 Ekim 2022 günü akşamına kadar E-Mailleri yoluyla resmi davetiyeleri iletilmiş olacaktır.
Sosyal Arabuluculuk Yemin Töreni 11 Kasım 2022 Cuma günü Ankara Hakimevi salonunda saat 14.00-16.00 arasında gerçekleşecektir.
2022 yılı sosyal arabuluculuk sertifika programı mezunları ilgili sitelerde yer alacak örnek “Sosyal Arabuluculuk Etik/Yemin Belgesi” formunu 20 Kasım 2022 tarihine kadar imzalı olarak s.arabuluculuk.a@gmail.com adresine gönderecek.
İmzalı yemin formu gelenlerin sertifikaları 22 Kasım 2022 de sistemlere yüklenmiş olacaktır.
SOSYAL ARABULUCULUK İLE İLGİLİ /BASVURU/BİLGİLENDİRME LİNKLERİ
■ 2021 yılı resmi enflasyon %36 civarında açıklanmış idi (hissedilen daha da fazla) fakat olumlu uzlaştırma ücretine %25 zam geldi. Yani enflasyonun %30 altında zam yapıldı. Geldiğimiz zaman diliminde ise, olumsuz ve özellikle teklif aşamasında ret olan ve devamla özellikle uzak ilçelerden gelen dosyalarda ise UZLAŞTIRMACI cebinden/zamanından fedakarlık yaparak zararına uzlaştırma müzakerelerini yürütmektedir.
■ Benzer durum, 2020 yılında da gözlemlenmiş idi. Enflasyon %14,6 açıklanmış, olumlu uzlaşma ücretine %10,3 zam gelmişti yani yine enflasyonun neredeyse %30 altında zam yapılmıştı.
■ Her sene enflasyonun altında ücretlere zam geliyor ve maalesef UZLAŞTIRMACI ücretleri reel anlamda düşmeye devam ediyor. Birçok UZLAŞTIRMACI özellikle uzak ilçelere kendi araçları ile gidip gelmektedir. Malum mazota, benzine ve herşeye sürekli zam geliyor. Fakat ödenen ücret , belki de o uzak ilçe veya köye günde birkez servisin olduğu mutat ( belediye gidis/geliş ücreti) araç ücretidir. Kaldı ki UZLAŞTIRMACI uzak ilçelere gittiğinde bir gününe mal oluyor. Orada yemek yiyor, kırtasiye vb. Zorunlu harcamalar yapılıyor.
■ Oysa uzlastırma hem vatandaşların hem devletin muhtemel masraflarını ortadan kaldırıyor. Mahkemelerin yükünü azaltıyor. Fakat günümüz koşullarında takdir edilen bu ücretler adeta Uzlaştırmacının başarısını/emeğini cezalandırmak değil mi?
NELER YAPILABİLİR?
1- Uzlaştırma ücretlerinin güncellenmesi sene sonuna birakılmayarak Temmuz ayında enflasyon oranında güncellenebilir.
2- Uzlaştırma ücret tarifesindeki alt ve üst ücret aralığı tavandan ödeme yapılabilir.
3- Savcılarımızın, sarf ücretlerini ( yol/kırtasiye/zorunlu ihtiyaçlar) takdir ederken 2 kişilik olumlu uzlaştırma ücret tarifesi miktarınca verme yetkisi bulunmaktadır. Bu ücret savcılarımızın takdiri yerine standart olarak tavandan verilebilir.
4- Çalışan maaşlarından asgari ücrete kadar damga vergisi /gelir vergisi muafiyeti uzlaştırmacı ücretlerine de uygulanabilir.
Sosyal arabuluculuk sınavı, 2 Temmuz 2022 tarihinde Atatürk Üniversitesi tarafından, Üniversite web sitesi üzerinden online olarak yapılacaktır. Birinci sınava herhangi bir nedenden ötürü gireyemeyenler için 10 EYLÜL tarihinde ikinci bir online sınav hakkı verilecektir.
■ ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ SOSYAL ARABULUCUK SİSTEMİNE GİRİŞ VE SINAV LİNKİ:
■ Sosyal Arabuluculuk sınavında; ÇATIŞMA VE UYUŞMAZLIK ANALİZİ , MÜZAKERENİN SOSYAL PSİKOLOJİSİ, AVRUPA’DA SOSYAL ARABULUCULUK, KURAMDAN UYGULAMAYA SOSYAL ARABULUCULUK ve ARABULUCULUĞUN FELSEFİ VE KÜLTÜREL TEMELLERİ derslerinden sorumlu olunacaktır.
■ Sınav konuları, AVRUPA’DA SOSYAL ARABULUCULUK, KURAMDAN UYGULAMAYA SOSYAL ARABULUCULUK ve ARABULUCULUĞUN FELSEFİ VE KÜLTÜREL TEMELLERİ derslerine, (literatür bilgi ağırlıklı içerik taşıdıklarından) kitaplardan hazırlanılacak; ancak, yine de bu üç dersle ilgili beş ayrı akademisyen tarafından sosyal arabuluculuk temel bilgi ve becerisi kazandırmaya yönelik ders anlatımları sisteme yüklenecektir.
DİKKAT SINAV YÖNERGESİ!
1 VE 2. GRUP DERSE BAŞLAMIŞ VE DERSLERİ BİTECEK İLK KATILIMCILARIN FİNAL SINAVLARI 2 TEMMUZ 2022 TARİHİNDE SİSTEM ÜZERİNDEN GİRİŞ YAPILARAK GERÇEKLEŞTİRİLECEKTİR.
☆☆☆▪ % 50'si ÇATIŞMA VE UYUŞMAZLIK ANALİZİ , MÜZAKERENİN SOSYAL PSİKOLOJİSİ derslerinden
☆☆☆☆% 50'sı ise AVRUPA’DA SOSYAL ARABULUCULUK, KURAMDAN UYGULAMAYA SOSYAL ARABULUCULUK ve ARABULUCULUĞUN FELSEFİ VE KÜLTÜREL TEMELLERİ derslerinden gelecektir.
■ Sınavda başarı: Çan Eğrisi esasına göre olacaktır.
■Yanlış doğruyu götürmeyecek.
2. 50 ve üzeri not alan başarılı olacak.
3. Bu durumda 20 doğru yapan 50 alacağı için boş soru bırakılmaması lehinizedir.
■ Sosyal Arabulucuk sınavına girip başarılı olan adaylardan Adalet Bakanlığı siciline kayıtlı, Uzlaştırmacılar, Arabulucu Avukatlar , Akademisyenler, kamu kurum ve kuruluşları idarecileri doğrudan akretide olacaktır. Uygulama seminerine katılmalarına gerek kalmayacaktır.
■ Akretide Sosyal arabulucular, 81 ilde örgütlenmesini tamamlamış sosyal arabululucu bürolarına kayıtları yapılacak protokol imzalanan özel ve/veya kamu kurum ve kuruluşlarından talep gelmesi durumunda görevlendirme yapılabilecektir. ( arabulucunun isteğine bağlı olarak)
■ Sosyal arabulucu faaliyeti için henüz, resmi ve özel kurumlarda ücret ödenmesine ilişkin bir düzenleme olmamasına karşın yakın bir gelecekte verilen emeğin karşılığında bir düzenlemeye gidileceği öngörülmektedir.
Dersler için linkler:
SOSYAL ARABULUCULUK , ATATÜRK UNIVERSİTESİ PLATFORMUNA GİRİŞ
■ Sosyal arabuluculuk, ABD menşeili olup, 1940'lı yıllarda teorik olarak, 1960'lı yıllarda ise toplum içerisinde uygulama alanı bulan ve bütün dünyaya yayılan, hukuki sistemlere alternatif bir toplumsal uzlaşı/çözüm yöntemidir.
■ Sosyal arabuluculuk, taraflar arasındaki uyuşmazlığın, Mahkeme ( Kovuşturma) sürecine başvurmadan toplum içerisinde, toplumsal uzlaşı/arabuluculuk eğitimi almış, çözüm yöntemleri konusunda deneyimli/egitimli profesyonel kişilerce çözüme kavuşturulmasıdır.
■ Sosyal arabuluculuk kavramın Türkiye uygulaması ise HEGEM VAKFI, öncülüğünde bir sivil toplum hareketi olarak başlamıştır. Sosyal arabuluculuk, AB uyum müktesebatı içerisinde de yer alan halen birçok Üniversite, Bakanlık, kurum ve kuruluşun içerisinde yer aldığı/paydaş olduğu uzun soluklu bir projedir.
■ Sosyal arabulucuk projesinin, insan kaynaklarına bakıldığında ise, Üniversite öğretim üyeleri, Üniversite öğrencileri, kamu kurum ve kuruluşları çalışanları, ,Adalet Bakanlığı Alternatif Çözümler Daire Başkanlığı Siciline kayıtlı Uzlaştırmacılar, Avukatlar, Arabulucular ile herhangi bir kuruma bağlı olmaksızın çalışan projede adı sayılan lisans mezunları ve bölüm farkı gözetmeksizin bütün yüksek lisans mezunlarıdır.
KİMLER SOSYAL ARABULUCU OLABİLİR?
■ Sosyal arabulucu sertifikası, belgesi almak için eğitim sonrası yapılacak sınavda başarılı olacak adaylar aşağıdaki kazanımları ve unvanları elde edeceklerdir.
VERİLECEK EĞİTİM İÇERİKLERİ NELERDİR? VE EĞİTİM ŞEKLİ NASIL OLACAKTIR?
SOSYAL ARABULUCU SERTİFİKASI İLE ELDE EDİLECEK UNVAN VE KAZANIMLAR NELERDİR?
SOSYAL ARABULUCULUK AYDIN ADNAN MENDERES ÜNIVERSITE'SI LİNKİ/SINAV GİRİŞ LİNKİ ( TC ile giriş yapabilirsiniz)
■EĞİTİM HANGİ TARİHLER ARASINDA OLACAK? VE ÜCRET NE KADAR OLACAK?
2022 yılı uzlaştırmacı yenileme eğitimlerinin 31 Mart 2022 tarihinde başlatılmasına ve 30 Eylül 2022 tarihinde bitirilmesine karar verilmiştir.
ücret miktarı; eğitimin saati ve katılımcı sayısı dikkate alınmak suretiyle alt sınır 300 TL, üst sınır ise en fazla 400 TL olarak belirlenmiştir.
■EĞİTİME KİMLER KATILACAK?
1- Uzlaştırmacı yenileme eğitimine 11 Mart 2018 tarihli 2018 Adalet Bakanlığı Uzlaştırmacı Sınavında başarılı olup, uzlaştırmacı siciline kayıt olanlar.
2- Sınavda başarılı olup, sicile kayıt başvurusunda bulunmayan ancak Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliğinin 48 inci maddesine göre sicile kayıt şartlarını taşıyan kişiler başvurabilecektir. ( Sınavı kazanıp aktif olarak Uzlaştırmacılık yapmayanlar.
☆☆☆ DİKKAT: 2021 Adalet Bakanlığı Uzlaştırmacı Sınavı ve 2021 Adalet Bakanlığı Uzlaştırmacı Ek Sınavında başarılı olanlar, süreyi doldurmadıkları için yenileme eğitimine katılmayacaklardır.
■ EĞİTİM HANGİ KURUMLAR VERECEK?
Yenileme eğitimleri, eğitim izni verilen eğitim kuruluşları tarafından, yalnızca eğitici eğitimi almış eğitmenler aracılığıyla gerçekleştirilecektir.
Katılımcılar en fazla bir ders saati devamsızlık yapabilecek, kabul edilebilir haklı bir mazereti bulunmaksızın bir ders saatinden fazla eğitime devam etmeyenlerin, eğitim kuruluşları tarafından eğitim programıyla ilişiği kesilecektir.
Eğitim kuruluşunca, katılımcıların derslere devam durumunu gösteren ve eğitim yönetim sisteminden (EYOSİS) alınan çizelge katılımcılara imzalattırılacak, eğitimin bitimini müteakip makul süre içinde bir üst yazıyla Daire Başkanlığına gönderilecektir.
■ EĞİTİM KAÇ SAAT OLACAK? VE İÇERİĞİ NEDİR?
Bakanlık tarafından akretide eğitim kurumları ve Eğitimciler tarafından toplam 8 ( Sekiz) saat olarak verilecektir.
Bir yenileme eğitimi programı, COVID-19 salgını da dikkate alınarak, bir gün ya da en fazla iki gün içerisinde tamamlanacaktır.
Sınıflar en fazla otuz kişi olarak oluşturulacaktır.
EĞİTİM İÇERİĞİ:
Aşağıda belirtilen ders konularına ilişkin sıralama ve saatlere uygun olarak yerine getirilecektir;
Uzlaştırmacı yenileme eğitimleri iki eğitmen tarafından verilecektir. İlk 3 saatlik derse uzlaştırmaya ilişkin ceza mevzuatı eğitimi veren eğitmen, 4. ve 5. saate iletişim eğitmeni katılacaktır. Son üç saatlik uygulama dersini ise hem uzlaştırmaya ilişkin ceza mevzuatı eğitimi veren eğitmen hem de iletişim eğitmeni birlikte verecektir.
• Uzlaştırma Kurumuna İlişkin Mevzuat Değişiklikleri veYargı Kararlarının Değerlendirilmesi-1. saat
• Uzlaştırma Sürecinde Tarafların Bilgilendirilmesi ve Uzlaşma Teklifi Sırasında Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar-2. saat
• Müzakere ve Sonrasında Uygulamada Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar-3. saat
• Uzlaşma Teklifine Davet ve Uzlaşma Teklifi Sırasında İletişim- 4. saat
• Uzlaştırma Müzakereleri Sırasında İletişim-5. saat
• Uygulama I -6. saat
• Uygulama II-7. saat
• Uygulama III -8. saat
■EĞITIMLERIN TAKİBİ VE DENETİMİ:
Eğitim programlarının takibi, koordinasyonu ve denetimi, Daire Başkanlığımızca oluşturulan “Eğitim Yönetim Sistemi” adlı yönetim paneli (www.eyosis.net) ile sağlanacaktır.
■ EĞİTİM SONRASINDA YAPILACAKLAR NELERDİR?
Uzlaştırmacılar, yenileme eğitimi bitiminden sonra http://eyosis.net/AnketKatil.aspx internet adresi üzerinden eğitim ve uzlaştırma sürecine ilişkin bir anket formu dolduracaklardır.
Eğitimi tamamlayan katılımcılar, katılım belgesini, anket formunu doldurduktan sonra,sistemden kendileri alacaktır. Bu nedenle eğitim kuruluşları tarafından katılımcılara ayrıca bir katılım belgesi verilmeyecektir.
■ Türkiye 2021 yılı uzlaştırma istatistiği verilerine göre, uzlaştırılan dosya sayısı bir önceki yıla göre, 11 bin civarında bir artış göstererek 230 bin 50'ye ulaşmıştır.
■Türkiye geneli/bölgesel ve il bazında istatistiki bilgilere aşağıdaki linke girerek ulaşabilirsiniz
■ Türkiye geneli uzlaşma sağlanan/sağlanamayan dosya sayısı ise şöyledir:
Yukarıdaki istatistikî göre müzakere aşamasında 273 bin 391 dosyadan, 230 bin 50 dosyada uzlaşma sağlanmış olup başarı oranı % 84 civarındadır. 193. 767 dosya ise teklif aşamasında olumsuz sonuçlanmıştır.
■ 2021 Yılı itibari ile uzlaşma sağlanan ve sağlanamayan ve teklif aşamasında ret olunan dosya sayısı ise şöyledir:
■Uzlaşma sağlanan dosyalar incelendigin en fazla başarı sağlanan dosyaların: kasten yaralama/hakaret/tehdit olduğu gözlemlenirken, dosyaların olumsuzlukla sonuçlandığı ve başarı oranının düştüğü dosyalar: Dolandırıcılık/Güveni Kötüye Kullanma/Kişilerin Huzur ve Sukunu Bozma olarak kayıtlara geçmiştir.
■ 2021 Yılı Ege bölgesi özelinde ise uzlaştırma verileri ise şöyledir:
Ege bölgesinde, toplam 87 bin 302 dosyadan 37 bin 743 dosyada uzlaşma sağlanmıştır. 5 bin 787 dosya olumsuz sonuçlanırken, 29 bin 684 dosya teklif aşamasında ret edilmiş olup, halen uzlastırmacıda devam eden dosya sayısı 14 bin 88 dir.
■ Uzlaştırma sürecinde, edimli uzlaştırma şekillerinden biri de kamuya yararlı sivil toplum örgütlerine/derneklerine bağış yaptırmadır. Bu bağlamda bağış yapmak için, Mehmetçik Vakfı/Darülşafaka/TEV/Çocuk Esirgeme Kurumları/Huzurevleri/Lösev/Ahbab Dernegi/Şehit ve Gazi Yardımcılaşma Dernekleri, MEB Okulları başta olmak birçok alternatif mevcuttur.
■ Bağış seklinde yapılacak, edimli uzlaştırmalarda, UZLAŞTIRMACI, raporunu büroya teslim ettiğinde görevi son bulur. Edimin yerine getirilip getirilmemesinin takibi, Uzlaştırma Bürosu tarafından yapılır.
■ Aşağıda biri Mehmetçik Vakfı'na , digeri de bir devlet hastanesine yapılan bağış edimine ilişkin örnek uzlaştırma rapor örneklerine yer verilmiştir
SUÇ: Tehdit ( Sağlık Personeline Tehdit)
■ Taraflar, bir devlet hastanesi servisine çamaşır makinesi bağışı yapmak şartı ile uzlaşma sağlandı.
☆☆●☆ÖNEMLİ NOT☆●☆: Kamu görevlisine, görevinden dolayı hakaret suçu uzlaştırma kapsamında değildir. Tehdit suçu uzlaştırma kapsamındadır.
■Taraflar , sağlık personeline " TEHDİT" dosyasında uzlaştı. Ve İzmir Behçet Uz Çoçuk Hastalıkları ve Cerrahisi EAH.'sine ihtiyaçları doğrultusunda bir çamaşır makinesi bağışlanması edimi karşılığında uzlaşıldı.
■Ceza Muhakemeleri Kanunu (CMK) 253/4 maddesi gereği :
"....Büro tarafından görevlendirilen uzlaştırmacı, şüpheli ile mağdur veya suçtan zarar görene uzlaşma teklifinde bulunur. Şüphelinin, mağdurun veya suçtan zarar görenin reşit olmaması halinde, uzlaşma teklifi kanunî temsilcilerine yapılır..."
Amir hükmü gereği, uzlaştırma teklifi bizzat UZLAŞTIRMACI tarafından dosyanın taraflarına yapılır. TARAF YERİNE, VEKİLE YAPILAMAZ. YAPILMASI BOZMA NEDENİDİR. YARGITAY BOZMA KARARI AŞAĞIDA SUNULMUŞTUR.
■ Uzlaştırma teklifinin vekil yerine bizzat tarafın kendisine yapılmasını düzenleyen bir diğer hukuki norm ise, Adalet Bakanlığı Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği'nin 29/1 maddesinde UZLAŞTIRMA TEKLİFİ başlığı altında düzenlenmiştır. Buna göre;
"Uzlaştırmacı; şüpheli, sanık, katılan, mağdur veya suçtan zarar görene uzlaşma teklifinde bulunur"
İlgili hukuki düzenleme gereği, uzlaştırma teklifi UZLAŞTIRMACI aracılığıyla bizzat tarafların kendisine yapılmalıdır. TARAF yerine vekile yapılması usul hatasına sebebiyet verecektir.
■Gerek CMK 253/4 ve Gerekse Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği'nin 29/1 maddesine aykırı yapılan Uzlaştırma tekliflerinin bozulmasına /iptaline ilişkin yargıtay kararı aşağıdadır.
■ İlgili yargı kararının uzlaştırma başarı oranını artıracağı aşikardır. Nitekim birçok uzlaştırma dosyasında vekil veya müdafi olarak yer alan avukat, çoğunlukla tarafauzlaşmamayönünde telkinde bulunabilmektedir. Bu durum uzlaştırma olasılığını oldukça aşağı düşürmektedir/engellemektedir. Hatta sahada/uygulamada ,dosya içerisinde avukat var ise kimi zaman taraf ile iletişime girilmesine bile mani olabilmektedir.
Avukatın taraflar arasındaki uzlaşmayı engellemesi/ mani olmasının temel nedeni, ÇIKAR UYUŞMAZLIĞIDIR.
Bilindiği üzere avukatın tek geçim kaynağı , açacağı davalardır. Şimdi hangi avukat, gelir kaynağı olacak uzlaştırma dosyasında tarafa uzlaş diyebilir? Der ise, gelirinden olacak. Aksini iddia etmek, hayatın akışına uygun değildir. Bu nedenle,
Uzlaştırma süreci içerisinde avukatın tarafın vekili sıfatı ile sürecin içerisinde yer almasını engelleyecek mekanizmalar oluşturulmalıdır. Unutulmamalıdır ki, Uzlaştırma müessesi, yargılama öncesi, yargıya alternatif çözüm yoludur.
■İSTİSNA: Avukat tarafın vekili sıfatı ile , zaruri durumlarda yani vekaleti olmak şartı ile, tarafın yurt dışında olması vb. durumlar gibi. Vekaleten UZLAŞTIRMA TEKLİF FORMUNU IMZALAYABİLMELİDİR.
■■Yukardaki yargı kararı yanında , uzlaştırma teklifinin vekile yapılabileceğine ilişkin kararlar da mevcuttur.
■Sonuç olarak, Uzlaştırmacıların, her ne kadar uzlaştırma teklifinin avukata da yapılabileceğine ilişkin karar olsa da, yine Tarafın vekili/müdafiisi konumundaki avukatın vekaletnamesinde "uzlaşmayı kabul" ibaresi yer alsa da uzlaştırma sürecini düzenleyen CMK 253/4 ve Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği 29/1 de yer alan amir hüküm gereği teklifi bizatihi tarafın kendisine yapıp, rapor aşamasını vekil/müdafi AVUKAT ile yürütmesi yerinde olacaktır. Devamla uzlastırmacının dosya savcısı ve uzlaştırma bürosundan görüş alması gerektiği uzlaştırma sürecin akıbeti açısından elzemdir.