Bu Blogda Ara

31 Mart 2021 Çarşamba

UZLAŞTIRMACILARIN SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİMİZ

 


SORUN 1: Avukat olmayan uzlaştırmacılara Adliye girişlerinde kolaylık sağlanması

ÇÖZÜM: AÇDB koordinesinde, uzlaştırmacı kimlik kartlarımızın ivedilikle çipli hale getirilmesi veya Bakanlık tarafından iç yazışma (genelge) ile Adliye girişlerinde, Hakim/Savcı/Avukat/Adli Personele sağlanan kolaylıklar uzlaştırmacılara da sağlanmalıdır.  Bu kolaylık ile, Pandemi sürecinde ayda en az iki üç kez adliyeye gitmek durumunda kalan uzlaştırmacıların hastalığa yakanlanmasının önüne geçileceği gibi bu durum uzlaştırmacıların kurum aidiyetine de katkı sağlayacaktır.

 

SORUN 2: Uzlaştırmacı dosya ücretleri ve sarf ücretlerinin sabit bir fiyat olarak belirlenmemesi

ÇÖZÜM: Öncelikle, Uzlaştırma ücretleri belli bir aralıkta ya da savcının insiyatifinde değil, sabit bir tutarda olmalıdır.  Aynı emeği verip, farklı adliyelerde farklı ücretlendirme olması adaletsizliktir. ( uzlastırmacının emeği farklılık gösteriyorsa, edimli/edimsiz vs. Bunlardan dolayı ücretlendirmenin kriterleri belli olmalıdır.)

Uzlaştırma sarf ücretleri :  Uzlaştırma sürecinde, kimi zaman 50-60 Km uzaklıkta uzak ilçelere  gidilebiliyor ve  o gün ( bazen müzakere sürecinde birkaç kerede gidilmek durumunda kalınabiliyor), orada taraflarla geçirililebiliyor. Gidis-geliş, yemek, kimi zaman internet cafe ve çıktı alma vb kırtasiye masrafları oluyor. Özellikle Corona nedeni ile mutat araçlar yerine kendi aracı ile gidiş gelişte, takdir edilen sarf ücreti çok yetersiz kaldığı gibi uzlaştırma ücreti bile yapılan masrafları karşılayamayabiliyor.

ÇÖZÜM: Uzlaştırma ücretinin sabit bir tutar olması sağlanabilir. Bunun için her yıl başında İl Başsavcılıklarınca bir komisyon oluşturulabilir. İl merkezi ve uzak ilçelerdeki görevlendirmeler için,  yol/kırtasiye/yemek vb. Zaruri giderler için, makul bir sarf bedelinin belirlenmesi ve bu bedelin talebe gerek kalmadan uzlaştırma ücretlerine eklenmiş olarak verilmesi ve bunun da her yıl başında açıklanması, mağduriyeti giderecektir.

Uzlaştırma dosya ve sarf ücretlerinin özellikle ilçe adliyelerinde sisteme bazen 2/3 ay sonra girilmesi ve ödenmesi bu konudaki başka bir magduriyettir. Dosya ücretlerinin teslim tarihinden  1 ay sonra gibi makul bir sürede yatırılması bu sorunu giderecektir.

SORUN- 3 :  Tebligat gönderiminin Uyap- Uzlaştırmacı Sistemine Eklenmesi

NOT: (BİRÇOK İLDE  AKSAKLIKLAR OLMASINA RAĞMEN  SİSTEME EKLENDİ ÇÖZÜLDÜ)

ÇÖZÜM: Uzlaştırma dosyalarının uzak ilçelerden gelmesi,  ve taraflara ulaşılamaması, tebligat gönderimini zorunlu kılmaktadır. Tebligat gönderimi için adliyeye gidilmesine gerek kalmadan Uyap uzlaştırmacı sistemi “ EVRAKLAR” sekmesine  “Tebligat gönderimi” eklenenibilir.

Ikinci bir çözüm yolu ise ( BU YÖNTEM ANCAK GEREKLİ HUKUKİ DÜZENLEMELER YAPILDIĞI TAKDİRDE LEGALDİR, MEVCUT HALİ İLE UZLASTIRMACIYI HUKUK ÖNÜNDE ZOR DURUMDA BIRAKACAĞI GİBİ SORUSTURMA GEÇIRMESINE DE SEBEBİYET VEREBİLİR) Tarafın sistemde kayıtlı E-mail  veya GSM numarası ile bilgilendirme, Watsap, Telegram vb. Yöntemlerle tarafa ulaşılmış ise bunun yeterli olmasıdır. Nitekim artık, Watsap yazışmaları ceza hukukuna bile konu olmakta, delil kabul edilmektedir.

Bu yöntem kabul edilir ise, UZLAŞTIRMACI, tarafları, bu yöntemler ile uzlaştırma müzakerelerine çağırır. Tarafın kabul veya ret beyanı cıktı alınarak dosyaya eklenip, üst yazı ile dosya iade edilebilir. 

 Bu yöntem  ile, hem tebligat masrafından tasarruf edilir. Hem de bazen tarafın kötü niyet ile zaman kazanmasının da önüne geçilmiş olur.

SORUN-4 : Uzlaştırma raporlarının tesliminin sistem üzerinden yapılması

ÇÖZÜM: Uzlaştırma raporun fiziken büroya teslimi yerine, UYAP-UZLAŞTIRMACI sistemine, taratılarak/jpec vb yöntemlerle girilebilir. Halen mevcut sistemde dilekçe vb. veriler sistem üzerinden girilebiliyor ve bu yöntem oldukça kullanılışlı olmuştur. Uzlaştırma raporları da bu şekilde gönderilebilir.

Dosyaların kabulü ve onayı ARTIK UYAP-UZLAŞTIRMA sistemi üzerinden yapıldığından, Ayrıca UZLAŞTIRMACI GÖREVLENDİRME evrakı, rapor tesliminde artık istenmemelidir

SORUN-5: Uzlaştırma raporlarının tek nüsha Halinde Düzenlenmesi

 

ÇÖZÜM: Uzlaştırma raporları tek nüsha halinde düzenlenmeli, raporu taraflara vermek gerekirse, Uyap sisteminden bir kopyası, " aslının aynıdır " kaşesi vurularak verilmelidir. Bu düzenleme ile hem gereksiz kırtasiye yükünden bizi kurtaracak hem de taraflar sayfalarca evrakı imzalamaktan kurtulacaktır.

SORUN-6: “ UZLAŞTIRMA TEKLİF FORMU”  Evrakının adının değiştirilmesi

ÇÖZÜM:  " Uzlaştırma Teklif Formu" ibaresinin " UZLAŞTIRMA BİLGİLENDİRME FORMU" şeklinde düzenlenmesi, ilgili form taraflar açısından uzlaşmayı " kabul ediyorum" veya "kabul etmiyorum" şeklinde algılanmaktadır. Oysa teklif aşaması daha çok tarafların uzlastirma sureci hakkında bilgilendirilmesi, haklarının anlatılması, uzlaşma sağlanması ya da sağlanmaması durumunda bilgi vermekten ibarettir.

SORUN-7: İSTİNABE EVRAKININ BEKLENİLMESİ PROBLEMİ

ÇÖZÜM:
İstinabe sürecinde Farklı illerdeki, taraflar evrakları imzalandığında evraklar posta ile gönderilmesi yerine UYAP UZLAŞTIRMACI SİSTEMİNE tartılarak girilen belge kabul edilip, dosyaya eklenmelidir. Islak imzalı evrakın postadan gelmesi beklenmemesi uzlaştırma iş ve işlemlerinde zaman bakımından tasarruf sağlayacaktır.

 

SORUN-8: UZLAŞTIRMA YENİLEME EĞİTİMİNİN VERİLİŞ ŞEKLİ ONLİNE OLMALIDIR.

ÇÖZÜM: Covid-19 pandemisinin henüz bitmemiş olması ve hastalığın bulaşma/yayılma riski nedeni ile, egitimin doğrudan AÇDB tarafından veya ilgili eğitim için gerekli izinleri almış üniversitelerimiz aracılığı ile on line olarak verilmesi yerinde bir karar olacaktır.

 

SORUN-9: Uzlaştırma dosyalarından kısmi uzlaştırma/ fikri ve sınai haklar/ İcra dosyalarına ilişkin puanlama sistemin değiştirilmesi

 

ÇÖZÜM: UYAP- UZLAŞTIRMACI puanlama sisteminde “ KISMİ UZLAŞTIMA” işleminde uzlaştırmacının sarfettiği emek maalesef olumsuz uzlaştırma ile aynı puanlamaya yani 2 puan ile değerlendirilmektedir.  Söz konusu puanlamanın 1,5 olarak veya 1 olumlu uzlaştırma puanı olarak yeniden düzenlenmesi sağlanabilir.

fikri ve sınai haklar/ İcra dosyaları genellikle % 90 olumsuz sonuçlanmaktadır. Söz konusu dosyaların uzlaştırmacılar arasında haksız rekabete neden olmaması için puanlama dışı tutulması sağlanabilir.

 SORUN-10: Uzlaştırma müzakereleri safhasında  vekil/müdafi olarak yer alan   avukatın tarafı Uzlaşmama yönünde yönlendirmesi

ÇÖZÜM:Birçok uzlaştırma dosyasında  vekil veya müdafi olarak yer alan avukat, çoğunlukla tarafa uzlaşmama yönünde telkinde bulunmaktadır. Bu durum uzlaştırma olasılığını oldukça aşağı düşürmektedir/engellemektedir. Hatta dosya içerisinde avukat var ise kimi zaman taraf ile iletişime girilmesine bile mani olabilmektedir.


Avukatın taraflar arasındaki uzlaşmayı engellemesi/ mani olmasının temel nedeni, ÇIKAR UYUŞMAZLIĞIDIR.

Bilindiği üzere avukatın tek geçim kaynağı , açacağı davalardır. Şimdi hangi avukat, gelir kaynağı  olacak uzlaştırma dosyasında tarafa uzlaş diyebilir? Der ise, gelirinden olacak. Aksini iddia etmek,  hayatın  akışına uygun değildir. 

Uzlaştırma süreci içerisinde avukatın  sürecin içerisinde yer almasını engelleyecek mekanizmalar oluşturulmalıdır.


SORUN-11: Adliyelerde UZLAŞTIRMACI görüşme odalarının yetersizliği

ÇÖZÜM: İl merkez adliyeleri dışında kalan özellikle, ilçe adliyelerinde, uzlaştırma müzakerelerinin yürütülebilecegi bir oda tahsis edilememesi, uzlaştırma kurumu ve uzlaştırmacının itibarına zarar vermektedir. Dahası görüşmeye gelen taraflar, uzlastırmacının kimliği üzerinde şüpheye düşmektedir.

 Bazen uzlaştırma görüşmeleri güvenlik açısından tam donanımlı mekanlar da gerektirebilmektedir. Bu mekanların yokluğunda,UZLAŞTIRMACI  eğer bürosu yok ise, Cafe, AVM, veya tarafların ikametgahında süreci  yürütmeye çabalamaktadır.

Sorunun çözümü noktasında,   en az bir bilgisayar, printer,  yeterli sayıda sandalye ve bir masadan teşekkül bir odanın uzlaştırma müzakereleri için düzenlenmesi elzemdir. Sorunun çözümü noktasında illerde Başsavcılık  insiyatif kullanıp/talimat vererek   kamu binalarının müsait olan odaları da bu görüşmeler için ayarlanabilir ( Belediye binaları/karakol vb.)


UZLAŞTIRMACI :  SERKAN HORUZ

 serkanhoruz.blogspot.com

 

 


 

22 Mart 2021 Pazartesi

VERGİ İADESİ/UZLAŞTIRMA  SARF GİDERLERİ  NEDİR? TAKDİRİ NASIL YAPILIR?


Uzlastırmacıların ikametgahları dışında il merkezine uzak ilçelerden de uzlaştırma dosyaları gelebilmektedir. Bu durum UZLAŞTIRMACILARIN yol/yemek/kırtasiye gibi bir takım  zorunlu masraflar yapmalarına neden olmaktadır.  Peki bu zorunlu giderler ödenir mi? Ya da hangi masraflar ödenir?


■Uzlaştırmacıların özellikle ilçelerden gelen uzlaştırma dosyaları için  yol/yemek/kırtasiye vb. bir takım  masrafları olabilmektedir. Bu tür zorunlu giderler sarf giderleri olarak adlandırılır. Konu ile ilgili istem ve taleplere yönelik,

 ☆☆Uzlaştırmacı yol giderlerinin ödenmesine dair Ceza İşleri Genel Müdürlüğü yazısı şöyledir:☆☆☆



Kaynak: Uzlaştırma-2018 isimli Facebook sayfasından alıntıdır.



■  Yukarıdaki yazıya göre uzlaştırmacıların,  sarf giderlerinden  ikametgahı dışında farklı bir yerleşim yerinden/ilçeden uzlaştırma dosyası gelmesi halinde,  il-ilçe  arası mutat ulaşım ( belediye otobusu/dolmus/metro vs) gideri sarf gideri olarak talep edilmesi durumunda verilmektedir.


UZLAŞTIRMACI masraf ( sarf) dilekçe örneği



■ Uzlaştırmacılar kendi araçları ile gitseler bile mutat ulaşım gideri verilir. Ulaşım gideri dışındaki sarf gider tutar takdiri tamamen savcınızın insiyatifindedir.

■Uzlaştırmacı tarafından zorunlu yol giderleri dahil olmak üzere yapılan masraflar ilgili yıl ''Uzlaştırmacı Asgari Ücret Tarifesi'' nin 8'inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirlenen miktarın alt sınırını geçmeyecek şekilde ödenebilmesi mümkünken birçok adliye savcınız ya hiç ödeme yapmamakta veya, sadece belediye, halk otobüsü  vs. Mutad araç bilet parasını vermektedir.

☆●☆●☆ÖNERİ☆●☆●☆

 ●♤●Öncelikle, uzlaştırma ücretleri ve bu konu özelinde sarf giderleri belli bir aralıkta ya da savcının insiyatifinde  değil, sabit bir tutarda olmalıdır.  Aynı emeği verip, farklı adliyelerde farklı ücretlendirme,  adaletsizliktir. ( uzlastırmacının emeği farklılık gösteriyorsa, edimli/edimsiz vs. Bunlardan dolayı ücretlendirmenin kriterleri belli olmalıdır). Oysa özellikle uzak ilçelerden gelen dosya ücretleri  il merkezine göre  % 25 artırımlı belirlenebilir. 


●♤● Uzlaştırma sürecinde, uzak ilçelere  gidiliyor ve  o gün, oralarda taraflarla geçirililebiliyor. Gidis-geliş,  yemek, bazen internet cafe ve çıktı alma vb kırtasiye masrafları oluyor. Dosyanızı teslim ettiğinizde bir bakıyorsunuz ki, en alt tarifeden, ve hiçbir masrafınız karşılanmıyor. Üstelik kaç ay sonra ücretin yatacağı da belli değil. Cebinizden harcama yapıyorsunuz.

Tamam, Uzlaştırma gönül işidir. Fakat bu mağduriyet niye yaşatılıyor? Aramızda maddi imkanı olan var, olamayan var. Ve hiçbir geliri olmayan işsiz uzlaştırmacılar da var.

Tüm bunların dikkate alınarak: Uzlaştırma ücretinin sabit bir tutar olması, her yıl başında İl Başsavcılıklarınca  o ildeki  ilçelere gidiliyorsa, yol/kirtasiye/yemek vb. Zaruri giderler için, makul bir sarf bedelinin belirlenmesi ve bu bedelin talebe gerek kalmadan uzlaştırma ücretlerine eklenmiş olarak verilmesi ve bunun da her yıl başında açıklanması mağduriyeti giderecektir.

■ 2022 Yılı itibari ile UZLAŞTIRMACI ücretlerinde vergi istisnası var mıdır?



Konu ile ilgili TEMMUZ 2022 VERGİ DAİRESİ GÖRÜŞÜ: Serbest meslek ve emeklilerin vergi indiriminden yararlanacağı yönündedir:


















Öncelikle, Memur vb ücretli çalışanlar bu istisna söz konusu değil, fakat herhangi bir geliri olmayanlar icin aşağıdaki limitler dahilinde bir vergi istisnası söz konusu





Ombudsman kararı






NOT: UZLASTIRMA SÜRECI İCERİSİNDE KARSILAŞTIĞINIZ PROBLEMLERİ AŞAĞIDAKİ E-MAİL adresinden bakanlığa ulastırabilirsiniz

ab100894@adalet.gov.tr

HAZIRLAYAN: SERKAN HORUZ 


16 Mart 2021 Salı

UZLAŞTIRMA SÜRECİ TERİMLERİ/ TARAFLARIN SIFATLARI:

 


■TARAF:  Hukuki anlamda dosyaya konu olaya karışan, şikayet eden ve şikayet edilen tüm kimseler/herkes anlamına gelmektedir.

■ ŞÜPHELİ: Kolluk ( Karakol)  ve savcılık evresinde,  suç şüphesi ( suçu işlediği iddia olunan)  altındaki kişilere denir.

■ SANIK: Kovuşturma ( mahkeme) evresinde suç işlediği iddia olunan/yargılanan kimsedir.


●☆● DİKKAT●☆●  " ŞÜPHELİ"  sıfatı soruşturma evresinde , " SANIK" sıfatının ise kovuşturma evresine ait  hukuki terimler olduğuna dikkat ediniz.

■ MÜŞTEKİ: Herhangi bir suçtan dolayı zarar gören, şikayette bulunan gerçek ve tüzel kişidir.

■ KATILAN: Müşteki, yargılama aşamasında davaya katılmak istediğini beyan ederse müdahil (katılan) sıfatını alır.

■ MÜŞTEKİ ŞÜPHELİ: Soruşturma  aşamasında hem suç isnadı ( suç işledigi iddia olunan) altında olup hem de suçun mağduru sıfatıyla şikayetçi olan kişidir.

☆☆ Aynı kişi, yargılama aşamasında mahkemede davaya müdahil olmazsa “müşteki sanık”, davaya müdahil olursa “müdahil (katılan) sanık” sıfatıyla anılır.


■ MÜŞTEKİ SANIK:  Kovuşturma/Mahkeme aşamasında, hakkında suç işlediği iddia olunan/herhangi bir suç dolayısı ile mahkeme karşısına çıkarılan  tarafın kendisinin de, karşı taraf aleyhinde şikayetçi olduğu durumda kullanılan sıfattır.

☆☆☆ Suçun hem mağduru hem de şüphelisi veya sanığı olan kişi, şikayetçi olmazsa soruşturmada “mağdur şüpheli”,  Kovusturma/mahkemede  “mağdur sanık” sıfatı

■  SANIK MÜDAFİ: Ceza davasında sanığın savunmasını üstlenen/yapan avukattır.

■ Vekil: Suçtan zarar görenin avukatlığını üstlenen/yapan avukattır.

■ KANUNİ TEMSİLCİ: Temsil ettiği gerçek/tüzel kişinin şahsında doğan maddi ve şekli ödevlerin yerine getirilmesinden kanun gereği sorumlu tutulan fiil ehliyetine sahip kişidir.

☆☆☆Uzlaştırma dosyalarında 18 ( On Sekiz) yaşından gün almamış taraflar  (SSÇ)/Kısıtlı/hükümlü yerine hukuki işlemleri yürüten temsil eden kimseler olarak karşımıza çıkar.

UZLAŞTIRMACI SERKAN HORUZ 

11 Mart 2021 Perşembe

UZLAŞTIRMA SÜRECİNİN HUKUKİ SONUÇLARI

 


■Uzlaşma sağlanması ya da sağlanmaması durumunda, tarafların hangi hukuki sonuçlar ile karşı karşıya kalabileceği konusunda taraflar tam ve eksiksiz olarak bilgilendirilmelidir.


■ SORUŞTURMA EVRESİ: Uzlaşma sağlanmış ve edim yerine getirilmiş ise; ( CMUY: m.20)

☆Şüpheli hakkında, kovuşturmaya yer olmadığına dair karar verilir.

☆ Şüphelinin adli sicil kaydına suç işlenmez.

☆ Uzlaşma sağlanmaz ve edim yerine getirilmez ise, kamu davası açılır.

■KOVUŞTURMA ( MAHKEME)  EVRESİ: Uzlaşma sağlanmış ve edim yerine getirilmiş ise;

☆ Sanık hakkında "DÜŞME" kararı verilir.

☆ Sanığın, adli sicil kaydına suç işlenmez.

☆ Uzlaşma sağlanmaz ise, yargılamaya devam olunur.

■Soruşturma konusu suç nedeni ile ilgili olarak, uzlaşma sağlanması durumunda;

☆ TAZMİNAT DAVASI AÇILAMAZ.

☆ AÇILMIŞ OLAN DAVADAN FERAGAT EDİLMİŞ SAYILIR.

●♤●DİKKAT●♤●UZLAŞTIRMACI, teklif formunun imzalanması aşamasında tarafları,  uzlaşmanın hukuki sonuçları hakkında bilgilendirmelidir. Bilgilendirdigine dair ifadeleri, uzlaştırma raporunda belirtmelidir. Buna ilişkin görsel/örnek şablon aşağıdadır.




■ Uzlaştırma müzakereleri sırasında yapılan açıklamalar, herhangi bir soruşturma ve kovuşturma dosyasında delil olarak kullanılamaz. Uzlastırmaci tanık olarak dinlenilemez.

■Edim yerine getirilmez ise, uzlaştırma raporu/belgesi, 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu 38. maddesinde yazılı ilam mahiyetine haiz belgelerden sayılır. 

ALINTIDIR





HAZIRLAYAN: SERKAN HORUZ 

4 Mart 2021 Perşembe

UZLASTIRMA İŞLEMLERİNDE SÜRE/EKSÜRE TALEP DİLEKÇESİ

Uzlaştırma dosyası kaç gün içinde tamamlanır? Ek süre var mıdır?  Uzlastırmacının yaptığı hangi usul hataları uzlastırma sürecini uzatır? 




■ Uzlaştırma dosyası  "UYAP UZLAŞTIRMACI" portalı üzerinden,   tevzi edildiğinde, uzlaştırmacı  SMS VE E-MAİL ile bilgilendirilir.

■ UZLAŞTIRMACI, tevzi edilen dosyayı 24 saat  içerisinde onaylamak durumundadır. Bu süre geçirilirse,  dosya ret edilmiş olarak kabul edilir.  Ve UZLAŞTIRMACI puanına  2 ( iki) puan olarak  ilave yapılır.

■ Uzlaştırma dosyalarınızı mesai bitiminde onaylamanız tavsiye olunur. Çünkü mevcut süreniz onaylama yaptığınız saat dikkate alınır.

■UZLAŞTIRMACI, UYAP-UZLAŞTIRMACI  sisteminde dosyayı kabul ettikten sonra 30 gün içerisinde uzlaştırma işlemlerini tamamlayıp teslim etmesi gerekir.




■Belirtilen süre içerisinde , uzlaştırma işlemleri tamamlanmaz ise, durumu açıklayan  bir dilekçe ile uzlastırmacı portalı üzerinden başvurulması durumunda 20 gün ve yine süreç uzar ise ikinci kez 20 gün daha ilave süre daha Cumhuriyet savcısının onayı ile verilebilir.




■Toplam da uzlaştırma süresi 30+20+20 olmak üzere maximum 70 gündür. Uzlastırmacının 30 günlük ilk süresi dolmadan ek süre talep edebilir. Bu talep toplamda 70 günlük sürede bir hak kaybına sebebiyet vermez.

●☆●DİKKAT●☆● YARGI KARARI●☆□

UZLAŞTIRMACI tarafından teslim alınan dosyanın zamanında teslim edilmemesi, savunmasının alınmasına hatta sicilden çıkarılmasına sebebiyet verebilir.


ZAMANINDA TESLİM EDİLMEYEN DOSYA SAVUNMA İSTENMESİ 


☆■☆■DİKKAT☆■☆

Uzlaştırma sürecinde zaman problemi çoğunlukla, uzlaştırmacının usul hatasından kaynaklandığı gözlemlenmiştir: Uzlaştırma sürecinde teklif formları imzalanmadan ,müzakere aşamasına geçilmesi ve bu süreçte yaşanan olumsuzluk, tarafların evrakları ( teklif formu da dahil) imzadan imtina ( imzalamak istememesi) etmesine neden olabilmektedir.

Bu durumda teklif formu imzalanmadığı için UZLAŞTIRMACI tebligat  çekmek ve tebligatın büroya mazbatasının dönmesini beklemek durumunda kalabilmektedir.

UZLASTIRMACI SERKAN HORUZ