Bu Blogda Ara

31 Aralık 2021 Cuma

2022 UZLAŞTIRMACI ASGARİ ÜCRET TARİFESİ

 2022 YILI UZLAŞTIRMACI ASGARİ ÜCRET TARİFESİ

UZLAŞTIRMACI ücretleri  alt limit dikkate alındığında ortalama % 25 civarında artırılmıştır. Sabit fiyat yerine fiyat aralığı belirlenmesi ve uygulamada birçok ilimizde  savcılarımızın alt limitten ücret takdir etmesi bu konudaki mağduriyetlerin süreceği anlamını taşımaktadır. Devamla yapılan masrafların ücretlere yetersiz yansıtılması ve/ veya bazen hiç yansıtılmaması da sahadaki birçok uzlastırmacıda motivasyon kaybına neden olmaya devam edecektir.


2022 IZMIR ADLİYESI UZLAŞTIRMACI ÜCRETLERİ


Çalışan maaşlarından  asgari ücrete kadar damga vergisi /gelir vergisi muafiyetinin uzlaştırmacı ücretlerine de uygulanması bu konudaki magduriyeti giderecektir.

Umarım, İl ve ilçelerdeki uzlastırma bürosu savcılarımız, UZLAŞTIRMACI  ASGARİ ÜCRET tarifesindeki fiyat aralığında yüksek bir rakam belirleme yönünde takdir  yetkilerini kullanırlar ve herkesi memnun edecek bir ücret ortaya çıkar.

Bu konuda geçmiş dönemlerde İzmir Adliyesi   uzlaştırmacıları mağdur etmeyerek ve diğer illerimize de örnek teşkil edecek oranlar belirlemişti. Umarım 2022 yılı içinde İzmir ve diğer illerdeki adliyelerimiz bütün uzlaştırmacılarımızı memnun edecek tutarlarda takdir yetkilerini kullanırlar.


2022 UZLAŞTIRMACI ASGARİ ÜCRETLERİ 

https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/12/20211231M7-3.htm




HAZIRLAYAN: SERKAN HORUZ 

serkanhoruz.blogspot.com


25 Aralık 2021 Cumartesi

2022 YILI UZLAŞTIRMACI ASGARİ ÜCRETLERİ BELİRLENİRKEN  BAKANLIĞIMIZA ÖNERİ VE TAVSİYELERİMİZ

 

UZLAŞTIRMACI ASGARİ ÜCRETLERİ maalesef yüksek enflasyon oranları karşısında oldukça komik rakamlara inmiş vaziyettedir. Özellikle il merkezinden uzak ilçelerdeki uzlaşma dosyaları için gidiş gelişler için harcanan yol/yemek/kırtasiye vb. masraflara karşılık  ödenen sarf ücreti giderleri  karşılayamaz durumdadır. Bu nedenle uzak ilçelerden gelen uzlaştırma dosyaları ret edilebilmektedir.

 




Uzlaştırmacı  asgari dosya ve sarf ücretlerinin sabit bir fiyat olarak belirlenmemesi ikinci bir soruna ve adaletsizliğe neden olmaktadır.

ÇÖZÜM: Öncelikle, Uzlaştırma ücretleri asgari ve azami olarak belli bir aralıkta ya da savcının insiyatifinde değil, sabit bir tutarda olmalıdır. ( Dosya başına ARABULUCULARA VERİLEN ücretler temel alınabilir veya aynı ücret verilebilir) Aynı emeği verip, farklı adliyelerde farklı ücretlendirme olması adaletsizliktir. ( uzlastırmacının emeği farklılık gösteriyorsa, edimli/edimsiz vs. Bunlardan dolayı ücretlendirmenin kriterleri belli olmalıdır.)

Uzlaştırma sarf ücretleri :  Uzlaştırma sürecinde, kimi zaman 50-60 Km uzaklıkta uzak ilçelere  gidilebiliyor ve  o gün ( bazen müzakere sürecinde birkaç kerede gidilmek durumunda kalınabiliyor), orada taraflarla geçirililebiliyor. Gidis-geliş, yemek, kimi zaman internet cafe ve çıktı alma vb kırtasiye masrafları oluyor. Özellikle Corona nedeni ile mutat araçlar yerine kendi aracı ile gidiş gelişte, takdir edilen sarf ücreti çok yetersiz kaldığı gibi uzlaştırma ücreti bile yapılan masrafları karşılayamayabiliyor.

Bu tür problemlerin çözümü noktasında uzlaştırma ücretinin sabit bir tutar olması sağlanabilir. Bunun için her yıl başında İl Başsavcılıklarınca bir komisyon oluşturulabilir. İl merkezi ve uzak ilçelerdeki görevlendirmeler için,  yol/kırtasiye/yemek vb. Zaruri giderler için, makul bir sarf bedelinin belirlenmesi ve bu bedelin talebe gerek kalmadan uzlaştırma ücretlerine eklenmiş olarak verilmesi ve bunun da her yıl başında açıklanması, mağduriyeti giderecektir.

Uzlaştırma dosya ve sarf ücretlerinin özellikle ilçe adliyelerinde sisteme bazen 2/3 ay sonra girilmesi ve ödenmesi bu konudaki başka bir magduriyettir. Dosya ücretlerinin teslim tarihinden  1 ay sonra gibi makul bir sürede yatırılması bu sorunu giderecektir.

UZLAŞTIRMACI: Serkan HORUZ