Bu Blogda Ara

31 Mart 2022 Perşembe

UZLAŞTIRMACI YENİLEME EĞİTİMİ VEREN KURUMLAR

■2022 yılı uzlaştırmacı yenileme eğitimlerinin 31 Mart 2022 tarihinde başlatılmasına ve 30 Eylül 2022 tarihinde bitirilmesine karar verilmiştir.

UZLAŞTIRMACI YENİLEME EĞİTİMİNİN İÇERİGİ/KİMLER ALACAK/ SORU VE CEVAP ŞEKLİNDE AŞAĞIDAKİ LINKTE OKUYABİLİRSİNİZ 

https://serkanhoruz.blogspot.com/2022/03/2022-uzlastirmaci-yenileme-egitimi.html


■Ücret miktarı; eğitimin saati ve katılımcı sayısı dikkate alınmak suretiyle alt sınır 300 TL, üst sınır ise en fazla 400 TL olarak belirlenmiştir.

■ Egitim verecek kurumlar, belirtilen fiyat aralığında ücretleri belirleyebilecek peşin veya taksit yapabileceklerdir.

■ Eğitimler, hafta içi gündüz ve akşam ya da hafta sonu verilelebilecektir. Yine bir gün veya iki gün şeklinde de eğitim alma imkanı sunulmaktadır.

EĞİTİM VEREN KURUMLAR:



1- TÜRKİYE'NİN  UZLAŞTIRMACILARI PLATFORMU
( İSTANBUL GEDİK ÜNİVERSİTESİ)

Kayıt İÇİN  GSM


ÜCRET 300 TL

ÖN KAYIT:







2- İZMİR UZLAŞTIRMACI VE BİLİRKİŞİ DERNEKLERİ ARACILIĞI İLE VERİLECEK YENİLEME EĞİTİMİ:

■ EĞİTİM ücreti 300 TL olup, kredi kartına  taksit imkanı vardır

KAYIT İÇİN GSM

Serap Bağdan

+90 551 238 54 78


3-SAKARYA ÜNİVERSİTESİ /SAUSEM ARACILIĞIYLA YENİLEME EĞİTİMİ 

4- ATILIM ÜNIVERSITESİ/ATUSEM ARACILIĞIYLA VERİLECEK YENİLEME EĞİTİMİ 



5- MALTEPE ÜNİVERSİTESİ



☆ Eğitim sonrasında aşağıdaki linke girip, anket doldurmanız gerekiyor. Sonrasında sertifika otomatik olarak oluşturuluyor

25 Mart 2022 Cuma

2022 UZLAŞTIRMACI YENİLEME EĞİTİMİ

 




■EĞİTİM HANGİ TARİHLER ARASINDA OLACAK? VE ÜCRET NE KADAR OLACAK?


2022 yılı uzlaştırmacı yenileme eğitimlerinin 31 Mart 2022 tarihinde başlatılmasına ve 30 Eylül 2022 tarihinde bitirilmesine karar verilmiştir.

ücret miktarı; eğitimin saati ve katılımcı sayısı dikkate alınmak suretiyle alt sınır 300 TL, üst sınır ise en fazla 400 TL olarak belirlenmiştir.


■EĞİTİME KİMLER KATILACAK?

1- Uzlaştırmacı yenileme eğitimine 11 Mart 2018 tarihli 2018 Adalet Bakanlığı Uzlaştırmacı Sınavında başarılı olup, uzlaştırmacı siciline kayıt olanlar.

2- Sınavda başarılı olup, sicile kayıt başvurusunda bulunmayan ancak Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliğinin 48 inci maddesine göre sicile kayıt şartlarını taşıyan kişiler başvurabilecektir. ( Sınavı kazanıp aktif olarak Uzlaştırmacılık yapmayanlar.

☆☆☆ DİKKAT: 2021 Adalet Bakanlığı Uzlaştırmacı Sınavı ve 2021 Adalet Bakanlığı Uzlaştırmacı Ek Sınavında başarılı olanlar, süreyi doldurmadıkları için yenileme eğitimine katılmayacaklardır.



■ EĞİTİM HANGİ KURUMLAR VERECEK?

Yenileme eğitimleri, eğitim izni verilen eğitim kuruluşları tarafından, yalnızca eğitici eğitimi almış eğitmenler aracılığıyla gerçekleştirilecektir.

Katılımcılar en fazla bir ders saati devamsızlık yapabilecek, kabul edilebilir haklı bir mazereti bulunmaksızın bir ders saatinden fazla eğitime devam etmeyenlerin, eğitim kuruluşları tarafından eğitim programıyla ilişiği kesilecektir.

Eğitim kuruluşunca, katılımcıların derslere devam durumunu gösteren ve eğitim yönetim sisteminden (EYOSİS) alınan çizelge katılımcılara imzalattırılacak, eğitimin bitimini müteakip makul süre içinde bir üst yazıyla Daire Başkanlığına gönderilecektir.



■ EĞİTİM KAÇ SAAT OLACAK? VE İÇERİĞİ NEDİR?

Bakanlık tarafından akretide eğitim kurumları ve Eğitimciler tarafından  toplam 8 ( Sekiz) saat olarak verilecektir.

Bir yenileme eğitimi programı, COVID-19 salgını da dikkate alınarak, bir gün ya da en fazla iki gün içerisinde tamamlanacaktır.

Sınıflar en fazla otuz kişi olarak oluşturulacaktır.


EĞİTİM İÇERİĞİ:


Aşağıda belirtilen ders konularına ilişkin sıralama ve saatlere uygun olarak yerine getirilecektir;


Uzlaştırmacı yenileme eğitimleri iki eğitmen tarafından verilecektir. İlk 3 saatlik derse uzlaştırmaya ilişkin ceza mevzuatı eğitimi veren eğitmen, 4. ve 5. saate iletişim eğitmeni katılacaktır. Son üç saatlik uygulama dersini ise hem uzlaştırmaya ilişkin ceza mevzuatı eğitimi veren eğitmen hem de iletişim eğitmeni birlikte verecektir.


• Uzlaştırma Kurumuna İlişkin Mevzuat Değişiklikleri veYargı Kararlarının Değerlendirilmesi-1. saat

• Uzlaştırma Sürecinde Tarafların Bilgilendirilmesi ve Uzlaşma Teklifi Sırasında Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar-2. saat

• Müzakere ve Sonrasında Uygulamada Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar-3. saat

• Uzlaşma Teklifine Davet ve Uzlaşma Teklifi Sırasında İletişim- 4. saat

• Uzlaştırma Müzakereleri Sırasında İletişim-5. saat

• Uygulama I -6. saat
• Uygulama II-7. saat
• Uygulama III -8. saat


■EĞITIMLERIN TAKİBİ VE DENETİMİ:

Eğitim programlarının takibi, koordinasyonu ve denetimi, Daire Başkanlığımızca oluşturulan “Eğitim Yönetim Sistemi” adlı yönetim paneli (www.eyosis.net) ile sağlanacaktır.


■ EĞİTİM SONRASINDA YAPILACAKLAR NELERDİR?

Uzlaştırmacılar, yenileme eğitimi bitiminden sonra http://eyosis.net/AnketKatil.aspx internet adresi üzerinden eğitim ve uzlaştırma sürecine ilişkin bir anket formu dolduracaklardır.

Eğitimi tamamlayan katılımcılar, katılım belgesini, anket formunu doldurduktan sonra,sistemden kendileri alacaktır. Bu nedenle eğitim kuruluşları tarafından katılımcılara ayrıca bir katılım belgesi verilmeyecektir.

DERLEYEN : SERKAN HORUZ 

KAYNAK: 

9 Mart 2022 Çarşamba

2021 YILI UZLAŞTIRMA İSTATİSTİĞİ ANALİZİ

 


■ Türkiye 2021 yılı uzlaştırma istatistiği verilerine göre, uzlaştırılan dosya sayısı bir önceki yıla göre,  11 bin civarında bir artış göstererek  230 bin 50'ye ulaşmıştır.



■Türkiye geneli/bölgesel ve il bazında istatistiki bilgilere aşağıdaki linke girerek ulaşabilirsiniz


https://alternatifcozumler.adalet.gov.tr/OrtaDetay/il-bazli




■ Türkiye geneli uzlaşma sağlanan/sağlanamayan dosya  sayısı ise şöyledir:



Yukarıdaki istatistikî  göre müzakere aşamasında  273 bin 391 dosyadan,  230 bin 50 dosyada uzlaşma sağlanmış olup başarı oranı % 84 civarındadır.  193. 767 dosya ise teklif aşamasında olumsuz sonuçlanmıştır.

■ 2021 Yılı itibari ile uzlaşma sağlanan ve sağlanamayan   ve teklif aşamasında ret olunan  dosya sayısı ise şöyledir:



■Uzlaşma sağlanan dosyalar incelendigin en fazla başarı sağlanan dosyaların: kasten yaralama/hakaret/tehdit olduğu gözlemlenirken, dosyaların olumsuzlukla sonuçlandığı ve başarı oranının düştüğü dosyalar: Dolandırıcılık/Güveni Kötüye Kullanma/Kişilerin Huzur ve Sukunu Bozma olarak kayıtlara geçmiştir.


■ 2021 Yılı Ege bölgesi özelinde ise uzlaştırma verileri ise şöyledir:




Ege bölgesinde, toplam 87 bin 302 dosyadan 37 bin 743 dosyada uzlaşma sağlanmıştır. 5 bin 787 dosya olumsuz sonuçlanırken,  29 bin 684 dosya teklif aşamasında ret edilmiş olup, halen uzlastırmacıda devam eden dosya sayısı  14 bin 88 dir.


■MARMARA BÖLGESİ 



■ İÇ ANADOLU BÖLGESİ:




■ AKDENİZ BÖLGESİ




■ KARADENİZ BÖLGESİ



■ DOĞU ANADOLU BÖLGESİ 



■GÜNEY ANADOLU BÖLGESİ:



DERLEYEN : SERKAN HORUZ 


KAYNAK: 

"İl bazlı" https://alternatifcozumler.adalet.gov.tr/OrtaDetay/il-bazli




14 Şubat 2022 Pazartesi

EDİMLİ UZLAŞTIRMA/BAĞIŞ YAPMA

BAGIŞ YAPMA EDİMİ/ÖRNEK UZLAŞTIRMA RAPORLARI

 ■ Uzlaştırma sürecinde,  edimli uzlaştırma şekillerinden biri de kamuya yararlı sivil toplum örgütlerine/derneklerine bağış yaptırmadır. Bu bağlamda bağış yapmak için, Mehmetçik Vakfı/Darülşafaka/TEV/Çocuk Esirgeme Kurumları/Huzurevleri/Lösev/Ahbab Dernegi/Şehit ve Gazi Yardımcılaşma Dernekleri, MEB Okulları başta  olmak birçok alternatif mevcuttur.


■ Bağış seklinde yapılacak, edimli uzlaştırmalarda, UZLAŞTIRMACI, raporunu büroya teslim ettiğinde görevi son bulur.  Edimin yerine getirilip getirilmemesinin takibi, Uzlaştırma Bürosu tarafından yapılır.

■ Taraf , parasal/maddi edim bağışlarında dekont'un açıklama kısmına "..... Uzlaştırma Bürosu  2022/..... No'lu uzlastırma edimidir." Seklinde yazmasını sağlayınız. Bu dekont uzlaştırma bürosu dosyasına eklenecektir.

■ Aşağıda biri Mehmetçik Vakfı'na , digeri de  bir devlet hastanesine yapılan bağış edimine ilişkin örnek  uzlaştırma rapor örneklerine yer verilmiştir


SUÇ: Tehdit ( Sağlık Personeline Tehdit)

■ Taraflar, bir devlet hastanesi servisine çamaşır makinesi bağışı yapmak şartı ile uzlaşma sağlandı.

☆☆●☆ÖNEMLİ NOT☆●☆: Kamu görevlisine,  görevinden dolayı hakaret suçu uzlaştırma kapsamında değildir. Tehdit suçu uzlaştırma kapsamındadır.

■Taraflar , sağlık personeline  " TEHDİT" dosyasında uzlaştı. Ve  İzmir Behçet  Uz Çoçuk Hastalıkları ve Cerrahisi EAH.'sine ihtiyaçları doğrultusunda bir çamaşır makinesi bağışlanması edimi karşılığında uzlaşıldı.





■ SUÇ : HAKARET,  taraflar Mehmetçik Vakfına 1000 TL'lik bağış karşılığında uzlaşmıştır.







UZLAŞTIRMACI: SERKAN HORUZ


  




22 Ocak 2022 Cumartesi

UZLAŞTIRMA TEKLİF FORMUNU VEKİL ( AVUKAT) İMZALAYABİLİR Mİ?

 ■Ceza Muhakemeleri Kanunu (CMK) 253/4 maddesi gereği : 

"....Büro tarafından görevlendirilen uzlaştırmacı, şüpheli ile mağdur veya suçtan zarar görene uzlaşma teklifinde bulunur. Şüphelinin, mağdurun veya suçtan zarar görenin reşit olmaması halinde, uzlaşma teklifi kanunî temsilcilerine yapılır..."

Amir hükmü gereği, uzlaştırma teklifi bizzat UZLAŞTIRMACI tarafından  dosyanın taraflarına yapılır.  TARAF YERİNE, VEKİLE YAPILAMAZ. YAPILMASI BOZMA NEDENİDİR. YARGITAY BOZMA KARARI AŞAĞIDA SUNULMUŞTUR.




■ Uzlaştırma teklifinin vekil yerine bizzat tarafın kendisine yapılmasını düzenleyen bir diğer hukuki norm ise, Adalet Bakanlığı Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği'nin  29/1 maddesinde UZLAŞTIRMA TEKLİFİ başlığı altında düzenlenmiştır. Buna göre;

"Uzlaştırmacı; şüpheli, sanık, katılan, mağdur veya suçtan zarar görene uzlaşma teklifinde bulunur"

İlgili hukuki düzenleme  gereği, uzlaştırma teklifi UZLAŞTIRMACI aracılığıyla  bizzat tarafların kendisine yapılmalıdır. TARAF yerine vekile yapılması usul hatasına sebebiyet verecektir.




■Gerek CMK 253/4 ve Gerekse Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği'nin  29/1 maddesine aykırı yapılan Uzlaştırma tekliflerinin bozulmasına /iptaline ilişkin yargıtay kararı aşağıdadır.



■ İlgili yargı kararının uzlaştırma başarı oranını artıracağı aşikardır. Nitekim birçok uzlaştırma dosyasında  vekil veya müdafi olarak yer alan avukat, çoğunlukla tarafa uzlaşmama yönünde telkinde bulunabilmektedir. Bu durum uzlaştırma olasılığını oldukça aşağı düşürmektedir/engellemektedir. Hatta sahada/uygulamada ,dosya içerisinde avukat var ise kimi zaman taraf ile iletişime girilmesine bile mani olabilmektedir.





Avukatın taraflar arasındaki uzlaşmayı engellemesi/ mani olmasının temel nedeni, ÇIKAR UYUŞMAZLIĞIDIR.

Bilindiği üzere avukatın tek geçim kaynağı , açacağı davalardır. Şimdi hangi avukat, gelir kaynağı  olacak uzlaştırma dosyasında tarafa uzlaş diyebilir? Der ise, gelirinden olacak. Aksini iddia etmek,  hayatın  akışına uygun değildir. Bu nedenle,

Uzlaştırma süreci içerisinde avukatın  tarafın vekili sıfatı ile sürecin içerisinde yer almasını engelleyecek mekanizmalar oluşturulmalıdır. Unutulmamalıdır ki, Uzlaştırma müessesi, yargılama öncesi, yargıya alternatif çözüm yoludur.


■İSTİSNA: Avukat tarafın vekili sıfatı ile , zaruri durumlarda yani vekaleti olmak şartı ile, tarafın yurt dışında olması vb. durumlar gibi. Vekaleten UZLAŞTIRMA TEKLİF FORMUNU IMZALAYABİLMELİDİR.

■■Yukardaki yargı kararı yanında , uzlaştırma teklifinin vekile yapılabileceğine ilişkin kararlar da mevcuttur. 


■Sonuç olarak, Uzlaştırmacıların, her ne kadar uzlaştırma teklifinin avukata da yapılabileceğine ilişkin karar olsa da, yine Tarafın vekili/müdafiisi konumundaki avukatın vekaletnamesinde "uzlaşmayı kabul" ibaresi yer alsa da uzlaştırma sürecini düzenleyen CMK 253/4 ve Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği 29/1 de yer alan amir hüküm gereği teklifi bizatihi tarafın kendisine yapıp,  rapor aşamasını vekil/müdafi AVUKAT ile yürütmesi yerinde olacaktır. Devamla uzlastırmacının dosya savcısı ve uzlaştırma bürosundan görüş alması gerektiği uzlaştırma  sürecin akıbeti açısından elzemdir.


UZLAŞTIRMACI : Serkan HORUZ 

serkanhoruz.blogspot.com

☆☆Yazın hazırlanırken İzmir Cumhuriyet Başsavcılığı  Savcılarımızdan Sayın Mustafa YAĞIZ'ın Uzlaştırma-2018 isimli Facebook sayfasından faydanılmıştır. 

https://www.facebook.com/238698833177318/posts/1592451567802031/



 

20 Ocak 2022 Perşembe

UZLAŞTIRMACI HANGİ HALLERDE GÖREVDEN ÇEKİLEBİLİR? DOSYA İADE EDEBİLİR?

 




A- UZLAŞTIRMACININ GÖREVDEN ÇEKİLME HALLERİ:
  •  Uzlaştırmacının görevlendirildiği bir dosyadan çekilme halleri, Adalet Bakanlığı'nın 05/08/2017 tarihli 30145 Sayılı CEZA MUHAKEMESİNDE UZLAŞTIRMA YÖNETMELİĞİ 5. Bölümde  düzenlenmiştir. buna göre Uzlaştırmacı, Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliğinin 28 sayılı maddesi kapsamında hakimin davaya bakamayacağı haller ve hakimin reddi sebepleri ile bağlı tutulmuştur. Bu nedenle 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanununun 34 ve 36 sayılı maddeleri gereği uzlaştırmacı tarafına tevdi edilen  dosyada aşağıdaki durumların varlığı halinde  dosyadan çekilebilir ret edebilir:
  • 1- Yasaklılık Sebepleri HMK Madde 34

     Hâkim, aşağıdaki hâllerde davaya bakamaz; talep olmasa bile çekilmek zorundadır:

    a) Kendisine ait olan veya doğrudan doğruya ya da dolayısıyla ilgili olduğu davada.

     b) Aralarında evlilik bağı kalksa bile eşinin davasında.

    c) Kendisi veya eşinin altsoy veya üstsoyunun davasında.

     ç) Kendisi ile arasında evlatlık bağı bulunanın davasında.

     d) Üçüncü derece de dâhil olmak üzere kan veya kendisini oluşturan evlili bağı kalksa dahi kayın hısımlığı bulunanların davasında.

     e) Nişanlısının davasında.

    f) İki taraftan birinin vekili, vasisi, kayyımı veya yasal danışmanı sıfatıyla hareket ettiği davada.

        Buna  göre uzlaştırmacı, kendisine tevdi edilen dosyada yukarıdaki akrabalık şekillerinden herhangi birinin varlığı durumunda dosyaya bakamaz. Dosyayı aşağıdaki dilekçe ile iade etmesi gerekir.

  • 2- Ret Sebepleri HMK Madde 36

(1) Hâkimin tarafsızlığından şüpheyi gerektiren önemli bir sebebin bulunması hâlinde, taraflardan biri hâkimi reddedebileceği gibi hâkim de bizzat çekilebilir. Özellikle aşağıdaki hâllerde, hâkimin reddi sebebinin varlığı kabul edilir:

 a) Davada, iki taraftan birine öğüt vermiş ya da yol göstermiş olması.

 b) Davada, iki taraftan birine veya üçüncü kişiye kanunen gerekmediği hâlde görüşünü açıklamış olması.

 c) Davada, tanık veya bilirkişi olarak dinlenmiş veya hâkim ya da hakem sıfatıyla hareket etmiş olması; uyuşmazlıkta arabuluculuk veya uzlaştırmacılık yapmış bulunması.

 ç) Davanın, dördüncü derece de dâhil yansoy hısımlarına ait olması.

 d) Dava esnasında, iki taraftan birisi ile davası veya aralarında bir düşmanlık bulunması

Uzlaştırmacı, kendisine tevdi edilen dosyanın tarafları ile yukarıdaki şekilde bir ilişkisi olmuş ise  dosyadan çekilmesi gerekir.

……………….. CUMHURİYET BAŞSAVCILIĞI

 

UZLAŞTIRMA BÜROSUNA

 

Uzlaştırma No   :  2022/……….

 

Konu                     : Uzlaştırma Dosyasından Çekilme

 

5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 253 ve 254’üncü maddeleri çerçevesinde, soruşturma/kovuşturma konusu …………………………………… suçun/suçların uzlaştırmaya tabi olması nedeniyle 2022/………… uzlaştırma numaralı dosya tarafıma tevzi edilmiştir. Uzlaştırmacı, Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliğinin 28 sayılı maddesi kapsamında hakimin davaya bakamayacağı haller ve hakimin reddi sebepleri ile bağlı tutulmuştur. Bu nedenle 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanununun 34 ve 36 sayılı maddelerinde yer verilmiş olan yasaklılık ve ret sebeplerini dikkate alarak ilgili dosyadan çekildiğimi bildirir, gereğinin yapılmasını saygılarımla arz ve talep ederim. …../…../2022

 

Uzlaştırmacının

 

Ad- Soyadı          : Serkan HORUZ

 

İmza                     :

          Sicil Numarası     :


 

HMK 34 (Yasaklılık Sebepleri) Emsal Yargıtay Kararları

1- YARGITAY HUKUK GENEL KURULU Esas : 2017/1705 Karar : 2018/745 Tarih : 4.04.2018

2- YARGITAY 2. HUKUK DAİRESİ Esas : 2015/21536 Karar : 2016/16355 Tarih : 21.12.2016


B- UZLAŞTIRMACININ DOSYA İADE ŞARTLARI

Kimi zaman uzlaştırmacının kendisine tevdi edilen dosyayı iade etmesi gerekebilir. Bu durumları şöyle sıralayabiliriz:

  • 1- Tarafın Yurt Dışında Olması: 
Taraf, uzlaştırma dosyasında,  ikametgâhını yurt dışı olarak belirtmiş ise, uzlaştırmacı üst yazı ile dosyasını iade edebilir. 




İSTİSNA

Yurt dışında olduğunu  bildiren şahıs, dosyasında ikametgahını yurt içinde belirtmiş ise, tarafın yurt içindeki adresine tebligat gönderilmelidir.

Özellikle yalan/ aldatma amaçlı, yurt dışında olduğunu beyan etme olasılığına karşı, uzlaştırmacı kendisi açısından ileride sakıncalı bir durum olmaması için, tarafın  uzlaştırma dosyası incelenmelidir.

  • 2- Tarafın Ölümü:  

Uzlaştırma sürecinde SORUŞTURMA ve KOVUŞTURMA aşamalarında tarafların ölümü durumunda uzlaştırma farklı prosedürlere tâbidir.

SORUŞTURMA safhasında, Müşteki,  Mağdur , suçtan zarar gören tarafın ölümü durumunda uzlaştırma işlemleri sonlandırılır. Bu durumda,  UZLAŞTIRMACI, tarafın öldüğünü tespit ettiğinde, 1. Derece yakınlarından tarafın resmi/onaylı  " ÖLÜM BELGESİ" sinin bir örneğini  alarak dosyasına ekler ve  üst yazı ile dosyasını iade eder.

https://serkanhoruz.blogspot.com/2021/04/taraflarin-olumu-durumunda-uzlastirma.html

KOVUŞTURMA  ( MAHKEME) safhasında tarafın ölümü durumunda; Ölen taraf, katılan olmuş ise, mirasçılar ile uzlaşma süreci yürütülür.  Ölen taraf katılan olmamışsa mirasçıları katılan olamaz. Ve  uzlaştırma süreci sonlandırılır. Kovuşturma ( Mahkeme) aşamasındaki uzlaştırma sürecinde tarafın sıfatı, Sanık ise mahkemece uzlastırma işlemleri yapılmaksızın düşme kararı verilir.

  • 3- Teklif Aşamasında Ret:
Uzlaştırma sürecinde, taraflardan birinin teklif formunu " KABUL ETMİYORUM" olarak imzaladığı veyahutta taraflardan birine ulaşılamadığı durumdur. Kural olarak taraflardan birinin ret etmesi yeterlidir. Fakat her iki tarafa da ulaşmanız  önerilir. tarafa ulaşılamamış ise tebligat çıkarılır. tebligat üst yazıya eklenerek  dosya iade edilir.

https://serkanhoruz.blogspot.com/2021/02/teklif-asamasinda-ret-ve-ust-yazi-ornegi.html

  • 4- Uzlaştırmacının Dosyayı İradi ( kendi isteği ile) Ret Etmesi:
Uyap-Uzlaştırmacı Portalından dosya uzlaştırmacıya tevdi edildiğinde, uzlaştırmacı 24 saat içerisinde kabul etmesi gerekir. İşlem yapmadığı veya ret ettiği durumlarda dosya ret edilmiş kabul edilir. Uzlaştırmacı puanına 2 puan eklenir.  Dosya ret sayısının  artması uzlaştırmacı performansını düşürdüğünden sicilden çıkarılmasına sebebiyet verebilir. Genellikle uzak ilçelerdeki dosyaların alınmak istenmeyişi birincil sebep olmakla birlikte herhangi bir sebebten dolayı, dosya almak istemeyen uzlaştırmacıya pasife geçmesi tavsiye edilir.


UZLAŞTIRMACI : SERKAN HORUZ 

17 Ocak 2022 Pazartesi

Türk Hukukunda Uzlaşma ve Uzlaştırma Kültürü

 



Uzlaşma hukuki anlamda hayatımıza nispeten yeni yerleşen bir olgu olmasına karşın, Türk toplumsal yaşamına hiç te uzak olmayan bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır.  Bu nedenle öncelikle “uzlaşma” kavramı ve “uzlaştırma” kavramının Türk kültürü içindeki yeri ve önemi üzerinde durulacaktır.

Uzlaşma, sözcük anlamı olarak: TDK’da “Aralarındaki düşünce veya çıkar ayrılığını, karşılıklı ödünlerle kaldırarak uyuşmak, karşılıklı anlaşmak ve mutabık kalmak, antant kalmak” şeklinde tanımlanmaktadır.

Hukuki anlamda ise Uzlaşma, Ceza Muhakemesi Kanunu’nda: “iletişim süreci sonunda varılan anlaşmayı ifade ederken, uzlaştırma tarafların katıldığı sürecin bizzat kendisini ifade etmek için kullanılmaktadır.”

Her iki tanım ele alındığında uzlaşma; taraflar arasındaki uyuşmazlığın, gerektiğinde karşılıklı ödünler vererek, bir orta yolun bulunması, zararın telafisi, anlaşmazlığın ortadan kaldırılması şeklinde tanımlanabilir. Söz konusu tanımlar, analiz edildiğinde; uzlaştırmanın, hukuksal boyutunun yanında iletişim ve kültürel yönünün de bulunduğu hatta olmazsa olmazlarından biri olduğu görülmektedir. 

Uzlaşmanın, başarıya ulaşmasında birincil öğe, iletişimdir. Bu bağlamda uzlaşmayı ancak, karşılıklı konuşmayı bilen, empati yeteneği olan ve aynı zamanda iyi bir dinleyici olan bireyler yapabilirler.

 Nitekim Napolyon bir sözünde: 

“Her şeyi konuşabilen insanlar, her şeyin üstesinden gelebilirler.” der.  

Bu noktada uzlaştırma sürecini idare eden, uzlaştırmacının da hukuki bilgisinin yanında hangi niteliklere ve donanımlara sahip olması gerektiğinin ipuçları ortaya çıkmaktadır.

Uzlaşmanın başarıya ulaşmasında ikinci öğe, söz konusu toplumun kültürüdür. Dahası, uzlaşının kültür içerisindeki yeri, konumu ve sorunların çözümündeki etkinliğidir. Toplumsal yaşamın içerisinde her düşünceden, inanıştan, kültürden bireylerle birlikte yaşıyoruz. Şüphe yok ki toplumsal yaşamın bir gereği olarak, kimi zaman problemlerimiz/sorunlarımız da ortaya çıkabilir. İşte bu sorunların çözümü aşamasında kişinin sosyal ilişkilerinde uzlaşı kültürü içinde hareket etmesi gerekir. Bu noktada uzlaşma, kaybet/kaybet yerine kazan/kazan ilkesinin egemen olduğu, aklı kullanmanın ve başkalarının da aklından istifade etmenin yollarından biridir.

 Hukuki literatürde uzlaştırma, İngiliz anglo-sakson hukuk sisteminde ve uzak doğu ülkelerinden Japonya örneğinde karşımıza çıkmaktadır. Özellikle Japon hukuk sistemi, büyük oranda uzlaştırma süreci içerisinde yürütülmektedir. Türk hukuk sisteminde ise uzlaştırma müessesi; özellikle adli yargıdaki iş yükü, adli personel yetersizliği, süregelen davaların uzun yıllar sonuçlandırılamaması, dava sürecinin taraflara, devlete maliyeti vb. nedenlerle bir alternatif çözüm yöntemi olarak görülmüş ve uygulamaya geçirilmiştir. Özellikle yerelde “İzmir modeli” olarakta bilinen birçok başarılı örnekler başta olmak üzere, ülke genelinde çok kısa zamanda oldukça olumlu sonuçlar alınmaya başlanmıştır.

 Uzlaştırma sürecinin hukuk sistemimizde oldukça kısa süreli bir geçmişe sahip olmasına karşın, denilebilir ki bu maya hem hukuk sistemimizde hem de Türk toplum yapısında tutmuştur. Hatta filmlere konu olmuştur.😊


https://youtube.com/shorts/mwzOh8rORIM?feature=share


Bu bağlamda, uzlaşma ve uzlaştırma sürecinin Türk toplum yapısındaki kökleri üzerinde de durmakta fayda vardır. Uzlaşma; Her ne kadar hukuksal düzenleme anlamında literatürümüze yeni giren bir olgu olarak karşımıza çıksa da, Türk toplumunun geleneklerinde, kültüründe hatta genetiğinde olan, yabancı olmadığımız bir çözüm yöntemidir. Hatta gerek bireyler arasında ve gerekse toplumsal problemlerin çözümü noktasında yakın zamana değin kentleşmenin yoğun olarak yaşanmadığı, herkesin oturduğu yerleşim mahallinde birbirini tanıdığı, komşuluk ilişkilerinin yaşandığı yakın geçmişimizde, problemlerin çözümü mahalle tarafından herkesin sevip saydığı, sözünün dinlendiği, bir işe girişileceği zaman danışıldığı saygın kişiliklerince çözülürdü. Bir nevi gönüllü uzlaştırmacı olan bu kişilerin çözümü bütün taraflarca kabul edilir, anlaşmazlıklar ihtilaflar sulh yoluyla hallolurdu. Kim bilir, belki de şehirleşmenin toplumsal kültürümüze en büyük zararı, bu toplumsal dokunun zedelenmesi, bireyselleşme olmuştur.

Uzlaşmanın Türk kültürü açısından ilk örnekleri, Dede-korkut hikayelerinde “Dede-korkut” karakteri ile karşımıza çıkar, Türk toplumsal yaşamı ve kültürünün önemli bir eseri olan bu destansı hikâye karakteri, Dede-korkut; tarafları uzlaştıran, sorunları sulh yoluyla çözen, barıştıran, nasihat veren rolü uzlaştırmanın türk gelenek ve göreneklerindeki izdüşümleri, belki de ilk örnekleri sayılabilir.

Yine, Türk aile yapısı incelendiğinde de, özellikle aile içerisindeki problemlerin çözümünde, aile büyüklerinin devreye girdiği, sorunların çözümü noktasında aile içerisindeki taraflarla bir araya gelerek, tarafları yan yana getirerek   sorunların ortadan kaldırıldığı hepimizin kendi ailesi içerisinde tanık olduğumuz örnekler değil midir?  Bu bağlamda toplumsal bağların kentlere göre daha güçlü olduğu kırsal yaşamda özellikle dini kimliği olan büyükler veya herkesçe sözüne, doğruluğuna inanılan bir nevi akil/emin insan hüviyetindeki kişilerde taraflar arasındaki problemlerin çözümünde devreye girebilmektedir. Özellikle kırsal alanda/ köylerde karşılaştığımız bu durum, tarafların aralarındaki uyuşmazlığı köyün ileri gelen saygın kişilerin arabuluculuğu ile çözüme kavuşturulması örneğinde karşımıza çıkmaktadır.

Kimi zaman, dini bayramlar gibi toplum kültürümüz açısından önem taşıyan özel günlerde uzlaştırma sürecinde sorunların çözümü noktasında önemli bir yer teşkil edebilmektedir. Bu özel günlerde taraflar bir araya getirilmekte, aralarındaki sorunlar toplum ileri gelenlerinin öncülüğünde barışçıl bir şekilde sonuçlandırılabilmektedir.

Sonuç olarak uzlaşma/uzlaştırma kavramı, hukuki literatürümüze yeni giren bir olgu olmasına karşın, problemlerin çözümü noktasında Türk toplumuna çok uzak bir yöntem değildir.  Hatta toplum içerisinde uygulaması ve pratiği olan bir uygulamadır denilebilir. Belki de, Türk hukuk sisteminde kısa bir geçmişe sahip olmasına karşın büyük bir başarı göstermesinin altında bu gerçeklik yatmaktadır. 


UZLAŞTIRMACI Serkan HORUZ

serkanhoruz.blogspot.com


Conciliation and Conciliation Culture in Turkish Law

 



Although reconciliation is a phenomenon that has recently settled in our lives in the legal sense, it appears as a concept that is not far from Turkish social life. For this reason, first of all, the concept of "conciliation" and the concept of "reconciliation", along with its place in the Turkish legal system, should also be emphasized, as well as its place and importance in our culture.

 

Compromise, as a lexical meaning, is defined in TDK as "to agree, mutually agree and agree, to stay on an agreement by removing the difference of opinion or interest between them with mutual concessions".

 

In the legal sense, Conciliation is used in the Criminal Procedure Code: "While expressing the agreement reached at the end of the communication process, conciliation is used to express the process itself in which the parties participate."

 

Compromise when both definitions are considered; It can be defined as finding a middle way, compensating the damage, and eliminating the conflict by making mutual concessions when necessary. When these definitions are analyzed; It is seen that reconciliation has a communication and cultural aspect besides its legal dimension, and even it is one of the sine qua non.

The primary element in the success of reconciliation is communication. In this context, only individuals who know how to talk to each other, who have empathy skills and who are also good listeners can make reconciliation. As a matter of fact, Napoleon said in one of his words:

“People who can talk about anything can get through anything.” says.

At this point, clues emerge about what qualifications and equipment the mediator, who manages the mediation process, should have besides his legal knowledge. 

The second element in the success of the reconciliation is the culture of the society in question. Moreover, it is the place of consensus in culture, its position and its effectiveness in solving problems. We live together with individuals from every thought, belief and culture in social life. There is no doubt that as a requirement of social life, sometimes our problems/problems may arise. At the stage of solving these problems, one must act in a culture of consensus in his social relations. At this point, reconciliation is one of the ways of using the mind and benefiting from the minds of others, where the win/win principle is dominant instead of lose/lose.

In the legal literature, conciliation is encountered in the English Anglo-Saxon legal system and in the example of Japan from the Far East countries. In particular, the Japanese legal system is largely carried out within the conciliation process. In the Turkish legal system, the institution of conciliation; especially the workload in the judiciary, the lack of judicial personnel, the inability to conclude the ongoing cases for many years, the cost of the litigation process to the parties, the state, etc. Therefore, it was seen as an alternative solution method and put into practice. In a very short time, very positive results have started to be obtained throughout the country, especially with many successful examples locally known as the "Izmir model". Despite the fact that the conciliation process has a very short history in our legal system, it can be said that this yeast has taken hold both in our legal system and in the Turkish society.

In this context, it would be useful to dwell on the roots of the process of reconciliation and reconciliation in the structure of Turkish society. Compromise; Although it is a phenomenon that has just entered our literature in terms of legal regulation, it is a solution method that we are not alien to, which is in the traditions, culture and even genetics of Turkish society. Even in our recent past, where urbanization has not been experienced intensively, both among individuals and in the solution of social problems, where everyone knows each other in the settlement where they live, and neighborhood relations are experienced, the solution of problems was solved by respected personalities from the neighborhood who were loved and respected by everyone, whose word was listened to, and who were consulted when starting a business. . The solution of these people, who were a kind of voluntary mediator, was accepted by all parties, and disputes were settled amicably. Who knows, maybe the biggest damage of urbanization to our social culture has been the damage to this social fabric and individualization.

The first examples of reconciliation in terms of Turkish culture appear with the character "Dede-korkut" in Dede-korkut stories. This epic story character, which is an important work of Turkish social life and culture, Dede-korkut; The projections, perhaps the first examples, of reconciling the role of reconciling the parties, solving problems amicably, reconciling and giving advice in Turkish traditions and customs can be counted.

Again, when the Turkish family structure is examined, aren't we all examples in our own family where the elders of the family come into play, especially in solving the problems in the family, and the problems are eliminated by bringing the parties together and getting together with the parties in the family at the point of solving the problems? In this context, in rural life where social ties are stronger than in cities, especially elders with religious identity or people who are believed to be a kind of wise/confident human being can come into play in solving the problems between the parties. This situation, which we encounter especially in rural areas/villages, is seen in the example of resolving the dispute between the parties through the mediation of the prominent and respected people of the village. 

Sometimes, special days such as religious holidays, which are important for our culture, can be an important place in the settlement of problems in the reconciliation process. On these special days, the parties come together and the problems between them can be resolved peacefully under the leadership of the community leaders.

As a result, although the concept of reconciliation/conciliation is a new phenomenon in our legal literature, it is not a very distant method to Turkish society at the point of solving problems. It can even be said that it is an application that has practice and practice in society. Perhaps this reality underlies its great success despite its short history in the Turkish legal syste

mediator Serkan HORUZ
serkanhoruz.blogspot.com

31 Aralık 2021 Cuma

2022 UZLAŞTIRMACI ASGARİ ÜCRET TARİFESİ

 2022 YILI UZLAŞTIRMACI ASGARİ ÜCRET TARİFESİ

UZLAŞTIRMACI ücretleri  alt limit dikkate alındığında ortalama % 25 civarında artırılmıştır. Sabit fiyat yerine fiyat aralığı belirlenmesi ve uygulamada birçok ilimizde  savcılarımızın alt limitten ücret takdir etmesi bu konudaki mağduriyetlerin süreceği anlamını taşımaktadır. Devamla yapılan masrafların ücretlere yetersiz yansıtılması ve/ veya bazen hiç yansıtılmaması da sahadaki birçok uzlastırmacıda motivasyon kaybına neden olmaya devam edecektir.


2022 IZMIR ADLİYESI UZLAŞTIRMACI ÜCRETLERİ


Çalışan maaşlarından  asgari ücrete kadar damga vergisi /gelir vergisi muafiyetinin uzlaştırmacı ücretlerine de uygulanması bu konudaki magduriyeti giderecektir.

Umarım, İl ve ilçelerdeki uzlastırma bürosu savcılarımız, UZLAŞTIRMACI  ASGARİ ÜCRET tarifesindeki fiyat aralığında yüksek bir rakam belirleme yönünde takdir  yetkilerini kullanırlar ve herkesi memnun edecek bir ücret ortaya çıkar.

Bu konuda geçmiş dönemlerde İzmir Adliyesi   uzlaştırmacıları mağdur etmeyerek ve diğer illerimize de örnek teşkil edecek oranlar belirlemişti. Umarım 2022 yılı içinde İzmir ve diğer illerdeki adliyelerimiz bütün uzlaştırmacılarımızı memnun edecek tutarlarda takdir yetkilerini kullanırlar.


2022 UZLAŞTIRMACI ASGARİ ÜCRETLERİ 

https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/12/20211231M7-3.htm




HAZIRLAYAN: SERKAN HORUZ 

serkanhoruz.blogspot.com


25 Aralık 2021 Cumartesi

2022 YILI UZLAŞTIRMACI ASGARİ ÜCRETLERİ BELİRLENİRKEN  BAKANLIĞIMIZA ÖNERİ VE TAVSİYELERİMİZ

 

UZLAŞTIRMACI ASGARİ ÜCRETLERİ maalesef yüksek enflasyon oranları karşısında oldukça komik rakamlara inmiş vaziyettedir. Özellikle il merkezinden uzak ilçelerdeki uzlaşma dosyaları için gidiş gelişler için harcanan yol/yemek/kırtasiye vb. masraflara karşılık  ödenen sarf ücreti giderleri  karşılayamaz durumdadır. Bu nedenle uzak ilçelerden gelen uzlaştırma dosyaları ret edilebilmektedir.

 




Uzlaştırmacı  asgari dosya ve sarf ücretlerinin sabit bir fiyat olarak belirlenmemesi ikinci bir soruna ve adaletsizliğe neden olmaktadır.

ÇÖZÜM: Öncelikle, Uzlaştırma ücretleri asgari ve azami olarak belli bir aralıkta ya da savcının insiyatifinde değil, sabit bir tutarda olmalıdır. ( Dosya başına ARABULUCULARA VERİLEN ücretler temel alınabilir veya aynı ücret verilebilir) Aynı emeği verip, farklı adliyelerde farklı ücretlendirme olması adaletsizliktir. ( uzlastırmacının emeği farklılık gösteriyorsa, edimli/edimsiz vs. Bunlardan dolayı ücretlendirmenin kriterleri belli olmalıdır.)

Uzlaştırma sarf ücretleri :  Uzlaştırma sürecinde, kimi zaman 50-60 Km uzaklıkta uzak ilçelere  gidilebiliyor ve  o gün ( bazen müzakere sürecinde birkaç kerede gidilmek durumunda kalınabiliyor), orada taraflarla geçirililebiliyor. Gidis-geliş, yemek, kimi zaman internet cafe ve çıktı alma vb kırtasiye masrafları oluyor. Özellikle Corona nedeni ile mutat araçlar yerine kendi aracı ile gidiş gelişte, takdir edilen sarf ücreti çok yetersiz kaldığı gibi uzlaştırma ücreti bile yapılan masrafları karşılayamayabiliyor.

Bu tür problemlerin çözümü noktasında uzlaştırma ücretinin sabit bir tutar olması sağlanabilir. Bunun için her yıl başında İl Başsavcılıklarınca bir komisyon oluşturulabilir. İl merkezi ve uzak ilçelerdeki görevlendirmeler için,  yol/kırtasiye/yemek vb. Zaruri giderler için, makul bir sarf bedelinin belirlenmesi ve bu bedelin talebe gerek kalmadan uzlaştırma ücretlerine eklenmiş olarak verilmesi ve bunun da her yıl başında açıklanması, mağduriyeti giderecektir.

Uzlaştırma dosya ve sarf ücretlerinin özellikle ilçe adliyelerinde sisteme bazen 2/3 ay sonra girilmesi ve ödenmesi bu konudaki başka bir magduriyettir. Dosya ücretlerinin teslim tarihinden  1 ay sonra gibi makul bir sürede yatırılması bu sorunu giderecektir.

UZLAŞTIRMACI: Serkan HORUZ 

7 Eylül 2021 Salı

UZLAŞTIRMACI SİCİLİNE KAYIT OLMA

UZLAŞTIRMACI SİCİLİNE KAYIT SÜRECİ

Oldukça uzun ve zorlu bir sürecin ardından, uzlaştırmacı sınavını kazanan adaylar için nihayet bakanlık adli sicile kayıt duyurusunu yayımladı:


Buna göre adaylar:

1-  9 ila 23 Eylül  2021 tarihleri arasında ilgili yönetmeliğin 48 maddesi esaslarına göre UZLAŞTIRMACI alımları yapılacaktır. 

Uzlastırmacı adayları sicile kayıt işlemlerini bakanlığın aşağıdaki linkine girerek yapabileceklerdir.

https://alternatifcozumler.adalet.gov.tr/Home/SayfaDetay/uzlastirmaci-siciline-kayit-basvurularina-iliskin-ilan-yayinlanmistir-detaylar-icin-tiklayiniz

2- Aşagida görselleri sunulan ilgili yönetmeligin 48 maddesindeki şartları taşımayan uzlaştırmacıların sınavı kazansa dahi sicile kayıtları yapılmayacaktır








Adli sicile kayıt işlemlerini tamamlayıp aramıza katılacak arkadaşlarımıza şimdiden başarılar dilerim 

Adli Sicile kayıt ile ilgili yaşayabileceğiniz sorunlar için bakanlık iletişim adreslerine aşağıdaki linkten erişebilirsiniz 


UZLAŞMACI : SERKAN HORUZ

10 Haziran 2021 Perşembe

UZLASTIRMACI OLMAK İÇİN HUKUK FAKÜLTESİ MEZUNU OLMA ŞARTI:


Uzlaştırmacılık  gerek Anglo Sakson ve gerekse Avrupa hukuku uygulamalarında hukuk mezunu olan ve olmayan kişilerce yerine geririlen multi disipliner bir alandır.  Diger ülkelerden farklı olacak bu kararın yerinde bir karar olup olmadığını zaman gösterecek...



Oysa olması gereken uzlaştırmacılığı, psikoloji, sosyoloji, iletişim hukuk bilimi gibi multidisipliner bir alan olarak 4 yıllık lisans eğitimi şeklinde düzenlenmesi ( ayrı bir meslek sayilması) olmalı idi. Nitekim, UZLAŞTIRMACILIK, Mevcut hukuk sistemi öncesinde Alternatif bir çözüm yoludur. Hukuk fakültesi mezunları ise  zaten mevcut hukuk sisteminin bir aktörüdür. Hukuki sistemler ile  ve hukuki kimlige sahip kimselerce sorun çözüme kavuşturulacak ise hukuki sisteme , " ALTERNATİFLİK "  söz konusu değildir zaten. 


Kaldı ki,  Avukatın tek geçim kaynağı  davalardır. Uzlaştırma ile sorunun çözülmesi  gelir kaybı demektir. Bu durum ise Avukatlar için " ÇIKAR UYUŞMAZLIGI" sorunsalını doğuracaktır. Yani avukat UZLASTIRMADAN elde edeceği gelirdense dosyayı olumsuz kapatıp, kendisi dosyanın müdafiisi veya vekili olmayı tercih edebilir. Veya bir başka avukat arkadaşına dosyayı paslayabilir. 


DİPNOT: AVUKATLAR BÖYLE ETİK İHLAL YAPAR DEMEK BÜTÜN HUKUK CAMİASINI TÖHMET ALTINDA BIRAKMAK DOĞRU DEGİLDİR. LÂKİN OLABİLİR. OLMA İHTİMALİ GÖZ ARDI EDİLMEMELİDİR


Mevcut durumda  eğer özlük/mali haklarda bir iyileştirme yapılmaz ise   dosya başına alınan ücret oldukça düşük olduğundan avukatlar için pekte cazip olmayacağından başarı oranı düşme ihtimali çok yüksek. Hukuk fakültesi mezunu olmayan sahadaki uzlaştırmacılar, gerektiğinde tarafların ikametgahına kadar gidebilmekte  uzlastırmanın sağlanması için çok fazla zaman ve emek sarf edebilirken uygulamada avukat  sadece tebligat  çekmek ile yetinebiliyor. Ve dosyayı iade edebiliyor.


Böyle bir karar verilmeden önce sahada meslek bazında uzlaştırmacıların başarı performansları  istatistiksel olarak ele alınmalı idi.


Mevcut UZLAŞTIRMACILARIN kazanılmış haklarının  korunacak olması olumlu bir gelişme iken  hukuk fakültesi dışında kalanların artık UZLAŞTIRMACI olamayacak olması üzerinde düşünülmesi gereken bir husus.


Bakan Gül: 



"....Uzlaştırmacı olmak için 'hukuk fakültesi' şartı getireceğiz


Adalet Bakanı Abdulhamit Gül: "Ceza muhakemesinde bundan sonra uzlaştırmacı olabilmek için hukuk fakültesi mezunu olma şartını getireceğiz"


- "Müzakere başarı oranı 2020 yılında yüzde 85'e ulaşmıştır"


Uzlaştırmanın ilk kez Türk Ceza Kanunu ve Ceza Muhakemesi Kanunu'yla ceza adalet sistemine dahil edildiğini belirten Gül, 2016'da kurumun tüm ihtiyaçlarının gözden geçirilerek daha disipline edilir hale getirildiğini söyledi.


Gül, uzlaştırmanın, anlaşmazlığın taraflarını memnun edecek bir müessese olduğuna dikkati çekerek, "1 Ocak 2017'den günümüze kadar toplam 993 bin 58 dosyada mağdur ile şüpheli, başka bir deyişle en az 2 milyon kişi Türkiye'de uzlaşma sağlamıştır. Böylece 2017 yılında yüzde 80 ile başlayan müzakere başarı oranı, 2020 yılında yüzde 85'e ulaşmıştır. Görüldüğü gibi uyuşmazlıkların barışçıl yöntemlerle çözülmesi yaygınlaşan bir yöntemdir." ifadelerini kullandı.


Uzlaştırmanın hukuki anlaşmazlıkların çözümüne katkı sağladığını belirten Gül, Mehmetçik Vakfı, LÖSEV, şehit ve gazi yakınları için açılan hesaplara bağış, engelli vatandaşlara yardım gibi uygulamalarla da uzlaştırmanın sonuçlanabildiğini bildirdi.


"Reform irademizi her alanda olduğu gibi bu alanda da çok diri tutuyoruz." diyen Gül, İnsan Hakları Eylem Planı'nın insan onurunun, hak ve özgürlüklerin daha iyi korunması kapsamında oluşturulan bir belge olduğunu dile getirdi.


Gül, İnsan Hakları Eylem Planı ve Yargı Reformu Strateji Belgesi'nin adım adım uygulamaya geçmesi için takvime bağlandığını, bu süreci takip ettiklerini söyledi.


- "Hukuk fakültesi mezunu olma şartı getireceğiz"


Bakanlık bünyesinde alternatif uyuşmazlık çözüm yollarına ilişkin kurumsal yapıyı güçlendireceklerini ifade eden Gül, şöyle konuştu:


"Ceza muhakemesinde bundan sonra uzlaştırmacı olabilmek için hukuk fakültesi mezunu olma şartını getireceğiz. Çünkü bu bir yargısal sürecin parçasıysa bu yargısal süreçte hukuk fakültesi mezunlarının, bu uzlaştırma sürecini yapabilmesi gerekir. Dolayısıyla uzlaştırmacı olabilmek için hukuk fakültesi mezunu olma şartının da yakın zamanda hayata geçmesini hedefliyoruz ve bu konuda da çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Elbette mevcut uzlaştırmacılardan istifade etmeyi sürdüreceğiz...."


Anadolu Ajansı


İSTANBUL BAROSUNA TEBLİĞ EDİLEN KARAR:

".......Barodan yapılan açıklamanın tamamı şöyle;


5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nun “Uzlaştırma” başlıklı 253/24. maddesinde, avukat dışındaki uzlaştırmacıların “hukuk öğrenimi görmüş kişiler” olacağı düzenlenmiştir.


Yasada zikredilen “hukuk öğrenimi görmüş kişiler” ibaresi ile hukuk fakültesi mezunları kastedilmesine rağmen, 05.08.2017 gün ve 30145 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği’nin uzlaştırmacı siciline kayıt olma şartlarının düzenlendiği 48. maddesinin 2. fıkrasının (ç) bendi olan: “Hukuk öğrenimi görmüş kişiler yönünden üniversitelerin hukuk fakültelerinden mezun olmak veya hukuk ya da hukuk bilgisine programlarında yeterince yer veren siyasal bilgiler, idari bilimler, iktisat veya maliye alanlarında en az dört yıllık yüksek öğrenim yapmış olmak,” hükmünün ve yönetmeliğin bazı maddelerinin kanuna ve hukuka aykırı olduğu gerekçesiyle iptali ile yürütmesinin durdurulması istemli olarak İstanbul Barosu tarafından Danıştay’da dava açılmıştır.


14.08.2017 tarihinde açılan davada 1 yıl 7 ay sonra, 18.03.2019 tarihinde yürütmenin durdurulmasıyla ilgili karar verilmiş; davanın açıldığı tarihten itibaren de 4 yıl 10 ay sonra, 22.06.2022 tarihinde esastan hüküm oluşturulmuştur. Bu karar da 6 ay sonra Baromuza tebliğ edilmiştir.


Davanın kısmen kabul kısmen reddine verilen uyuşmazlıkta, yönetmeliğin “Uzlaştırma müzakerelerinin gizliliği”ni düzenleyen 32/2. maddesi olan: “Aksi kararlaştırılmamışsa, taraflar, müdafi ve vekiller de birinci fıkrada belirtilen gizlilik kuralına uymakla yükümlüdür.” hükümde yer alan “Aksi kararlaştırılmamışsa…” ibaresinin iptaline karar verilmiştir.


İptal gerekçesi şöyledir:


“5271 sayılı Kanun'un 253. maddesi, 13.  fıkrası ve 20. fıkralarında kurala bağlanan uzlaştırma müzakerelerinin gizliliği kuralı, davaya konu Yönetmelik maddesinin 1. fıkrasıyla, hem uzlaştırmacıları, hem de tarafları, müdafi ve vekilleri kapsayacak şekilde düzenlenmiştir. Bu haliyle  tarafların, müdafi ve vekillerin de uzlaştırma müzakerelerinin gizliliğine ilişkin kurala uyma yükümlülükleri bulunmaktadır.


Öte yandan, 5271 sayılı Kanun'un anılan hükümleri incelendiğinde, uzlaştırma müzakerelerinin gizliliği kuralının istisnasını içeren bir hükme yer verilmemesine rağmen, Yönetmelik maddesinin 2. fıkrasında yer verilen dava konusu "aksi kararlaştırılmamışsa" ibaresiyle  tarafların, müdafinin ve vekillerin uzlaştırma müzakerelerinin gizliliği kuralına uyma yükümlülüklerine istisna getirebileceklerinin kurala bağlandığı, bu durumun ise Kanun'da öngörülmeyen ve Kanun'da belirtilen düzenleme yapma yetkisini aşar nitelikte olduğu sonucuna varılmaktadır.


Ayrıca, dava konusu "aksi kararlaştırılmamışsa" ibaresiyle uzlaştırma müzakerelerinin gizliliği kuralına uyma yükümlülüğü  taraflar, müdafi ve vekillerin iradesine bırakılmış ise de, gizliliğin istisnasını oluşturacak hal ve şartların belirlenmesine ve uygulanmasına yönelik sınırların açık ve net bir şekilde gösterilmediği, dolayısıyla anılan düzenlemenin hukuki belirlilik kuralına da uygun olmadığı sonucuna varılmıştır.


Bu haliyle davaya konu düzenlemede üst hukuk normlarına ve hukuki belirlilik ilkesine uygunluk görülmemektedir....”


ISTANBUL BAROSUNUN AÇIKLAMASI:


"......Bundan önceki Adalet Bakanı’nın: "Ceza muhakemesinde bundan sonra uzlaştırmacı olabilmek için hukuk fakültesi mezunu olma şartını getireceğiz. Çünkü bu bir yargısal sürecin parçasıysa bu yargısal süreçte hukuk fakültesi mezunları bu uzlaştırma sürecini yapabilmesi gerekir. Dolayısıyla uzlaştırmacı olabilmek için hukuk fakültesi mezunu olma şartını da yakın zamanda hayata geçmesini hedefliyoruz" söyleminin bir an evvel hayata geçirilerek uzlaştırmacıların yasada düzenlendiği biçimde avukatlar ve hukuk fakültesi mezunları tarafından yürütülmesi için gerekli girişimlerimizi İstanbul Barosu olarak sürdürmeye devam edeceğimizi meslektaşlarımızın ve kamuoyunun bilgisine sunarız...."


İSTANBUL BAROSU BAŞKANLI




HAZIRLAYAN: SERKAN HORUZ 

serkanhoruz.blogspot.com